Foto: Kristian Brasen - Scanpix

Kaos i kræftkontrol: Sådan vil K redde Sundhedsplatformen

Kontrollen med kræftbehandlingerne er fuld af fejl - nu skal en række forslag give første-hjælp til Sundhedsplatformen.

Sundhedsplatformen har fået et nyt problem. Nu er der ikke bare længere ventetider, fordi lægerne sidder og taster oplysninger ind i stedet for at behandle.

Nu er der både fejl og mangler i kontrollen med de behandlinger, der rent faktisk udføres. 1000 journaler er kommet ud med fejl, og ud af flere hundrede patienter, der er rapporteret behandlet indenfor kræftpakkernes tid, er kun oplysninger om 79 af dem kommet gennem det skandaleramte IT-system.

Læs også Kræftkontrol er brudt sammen i Region Hovedstaden

- Vi ved ikke, om de fejl er kommet, fordi vi har kodet dem forkert. Eller om det er systemet, der har en fejl, siger Henrik Flyger, ledende overlæge på Brystkirurisk afdeling på Herlev Hospital og Rigshospitalet.

Fejl på fejl 

Det er under alle omstændigheder fejl, der skal rettes. Journaler der skal findes. Af et i forvejen overbelastet personale, der kæmper mod tiden. Ventetiden, der er alt for lang. Noget kræftpatienter især lider under:

- Jeg vil sige at jeg var lammet. For det svar, jeg skulle have, var afgørende for min fremtid, siger Grete Pedersen fra Frederiksberg, der er brystkræftpatient. Hun var blevet opereret en gang, men skulle efterfølgende have svar på hvor alvorlig hendes sygdom var.

Efter lang ventetid, skrev hun til regionsrådet og til Rigshospitalet. Og svaret var, at det var indførelsen af Sundhedsplatformen, der var skyld i den lange ventetid.

Send flere penge - til mere uddannelse

- Jeg mangler uddannet personale. Kort sagt jeg mangler penge, siger ledende overlæge, Henrik Flyger. Han frygter, at endnu en ekstra arbejdsbyrde kan få hans personale til at bryde sammen. I forvejen kæmper de med at få hverdagen til at hænge sammen, for at rette op på de mange efterveer fra den hårde fødsel af Sundhedsplatformen.

Læs også Overlægeforening: Sundhedsplatformen har fundamentale problemer

Lige nu går de nye fejl ikke direkte ud over patienterne. Men på sigt kan det give endnu længere ventetider. Noget der er et mareridt for en kræftpatient:

- Det her at ventetiden er så lang - man bliver mere og mere nedslidt. Og det er de kræfter der er tæret på, som jeg hellere ville bruge på at bekæmpe min sygdom med, siger Grete Pedersen.

Sådan vil Konservative redde Sundhedsplatformen

Christoffer Buster Reinhardt, der er spidskandidat for Det Konservative Folkeparti i Region Hovedstaden, mener at situationen er helt uacceptabel.

- Lægerne bruger rigtig meget tid på at indtaste og booke i sundhedsplatformen, og den tid kunne de jo bruge på patienterne i stedet for, siger han til TV 2 Lorry.

Derfor kommer Konservative i Region Hovedstaden nu med et forslag om en akut hjælpepakke, der skal bruges på at få ryddet op i den manglende registrering af kræftpatienter - og deres kaotiske behandlingsforløb.

Hjælpepakken indeholder følgende fem punkter:

Forslag fra de Konservative

Flere lægesekretærer
Lægerne skal ikke bruge tid på at booke tider til behandlinger, indtaste koder i systemer og koordinere. Lægernes tid er bedre brugt på patienten frem for computeren. Lægesekretærer er ikke kolde hænder, men en aflastning for lægerne, især i overgangsperioden indtil Sundhedsplatformen er i fulde omdrejninger.

Uvildig ekstern evaluering inden for et år
Det er vigtigt, at et projekt af denne størrelse, som allerede er mødt med så meget kritik bliver evalueret grundigt. Det er naturligvis ikke regionen som skal evaluere sin egen milliardinvestering. Vi ønsker derfor en uvildig ekstern partner til at evaluere forløbet op til valget af Sundhedsplatformen, implementeringen, driften og den fremadrettede situation.

Medarbejdertilfredshedsundersøgelse med fokus på Sundhedsplatformen
Medarbejderne er vores største aktiv i Region Hovedstaden. Derfor skal vi også tage dem seriøst, og spørge til deres oplevelser. Mange medarbejdere har kritiseret Sundhedsplatformen, men for at få et billede af omfanget af kritikken er en medarbejderundersøgelse med fokus på Sundhedsplatformen vigtig. En sådan undersøgelse ville også kunne føre til konstruktive forslag til ændringer og rettelser i Sundhedsplatformen.

Kurser ude på de enkelte afdelinger
Vi lærer alle forskelligt, og mange har brug for at sidde og arbejde med det nye IT-program samtidig med at de bliver undervist. Derfor vil vi prioritere at der kommer undervisning ude på de enkelte afdelinger, hvor underviserne kan hjælpe med konkrete indtastninger, fremfor at det bliver på et overordnet niveau.

Byggerne ud på de enkelte afdelinger
I forlængelse af forslaget om at flytte kurser ud på de enkelte afdelinger, så ønsker vi også at der skal være en tættere kontakt mellem byggerne og brugerne af systemet. Det gøres ved at de besøger de enkelte afdelinger og med selvsyn ser hvordan programmet bruges i praksis. Dette skal være med til at reducere antallet af klik, og dermed afbureaukratisere Sundhedsplatformen.