Foto: Mads Claus Rasmussen & Sofie Mathiassen - Ritzau Scanpix

Politiker vil sikre tissepauser for arbejdere på turbåde: "Turguider er ikke sømænd"

Man skal have krav på både tissepauser og spisepauser, når man arbejder i en turbåd, mener Mattias Tesfaye (Soc.Dem.).

Medarbejderne fra de populære kanalrundfarter i København har raslet med sablen over for deres arbejdsgivere. 

Ifølge fagforeningen HK er de ansatte blevet aflønnet 18 procent under den dårligste overenskomst, fordi de ikke får pension, sjette ferieuge, helligdags-betaling og fritvalgsordning.

Spørgsmålet om pauser har ligeledes været et stridspunkt, hvor tidligere og nuværende ansatte har fortalt om dårlige toiletforhold og manglende tid til at spise på travle ture.

Men det kan ikke være rigtigt, mener folketingspolitiker Mattias Tesfaye, Soc. Dem..

Han vil nu have revurderet lovgivningen på området, så det bliver lettere at kræve en pause i sin arbejdstid.

Læs også Protesterne virkede: Nu får ansatte på kanalrundfarten bedre vilkår

Politiker: Turguider er ikke sømænd

Ifølge Arbejdsmiljøloven har man ret til at holde pause, hvis ens arbejdstid er længere end seks timer. Pausen skal være så lang, at du får koblet ordentligt fra.

Arbejdsmiljøloven gælder bare ikke folk, der arbejder på søen.

- Jeg kan godt forstå, at man har andre regler for folk på langfarter og færger i det Indiske Ocean, men de her både futter rundt i København. Jeg betragter ikke det her som sømandsarbejde. Jeg synes, der skulle være samme krav til pauser og toiletbesøg, som folk på land har, siger Mattias Tesfaye til TV 2 Lorry. 

- Jeg har henvendt mig til beskæftigelsesministeren og spurgt, om vi ikke skal sørge for at dem, der arbejder de her steder, bliver omfattet af arbejdsmiljøloven, siger han. 

Hvordan skulle det skrues sammen?

- Jeg kan ikke gennemskue, om man skal være et eller to sømil fra land, eller om myndighederne skal vurdere fra sag til sag. Men jeg synes, det er almindelig sund fornuft, at de her folk har samme rettigheder, som dem på caféerne i byen, siger Mattias Tesfaye.

Læs også Ansatte hos populær kanalrundfart har fået nok: Nu truer de med strejke

Brobyggere arbejder også på vand

Mattias Tesfaye henviser ligeledes til byggeriet af Kronprinsesse Marys Bro mellem Frederikssund og Jægerspris, hvor ansatte arbejder på skibe og pramme - på vand nær land. 

Her er man på nuværende tidspunkt heller ikke dækket ind under Arbejdsmiljøloven.

Til gengæld er man dækket ind under 'Bekendtgørelsen om søfarendes hviletid', der lyder, at ansatte skal have regelmæssige hvileperioder, som arbejdsgiveren skønner er tilstrækkeligt lange til at sikre sundheden og sikkerheden.

På et arbejdsdøgn skal hviletiden ifølge bekendtgørelsen være mindst 10 timer i alt. 

Under byggeriet af Kronprinsesse Marys Bro har Arbejdstilsynet og Søfartsstyrelsen indgået en særlig aftale om at føre skærpet tilsyn på grund af en ulykke i starten af projektet.

 

Torsdag er fagforeningen HK og arbejdsgiverne hos Canal Tours nået sammen om en aftale, erfarer TV 2 Lorry. Alle får pension, en fritvalgskonto og en sjette ferieuge. Noget har arbejdsgiver givet som lønstigning i stedet for, lyder det fra Rene Knudsen, formanden for HK Service Hovedstaden. Det gælder med tilbagevirkende kraft fra 1. juni. 

 

TV 2 Lorry har forgæves forsøgt at få en kommentar fra beskæftigelsesminister Troels Lund Poulsen. 

Læs også Borgere skal bestemme vejnavnet på ny stor bro