Foto: Bladt Industries

Kæmpetransport dominerede Køges veje

Natten til søndag blev seks enorme brosektioner transporteret med lastbil. De skal bruges til den kommende Køge Nord Station.

Det var noget af et syn, folk i Køge og omegn i nat kunne opleve. Seks kolossale brofragmenter skulle nemlig transporteres fra Køge Havn og til den kommende Køge Nord Station.

Brofragmenterne er 35 meter lange, 9,5 meter brede og vejer godt 140 ton - pr. styk, vel at mærke.

Turen fra havnen til byggepladsen er omtrent otte kilometer lang, og sådan en tur kræver minutiøs planlægning. Det siger Søren Nielsen, afdelingschef Sjælland i firmaet Bladt Industries der stod for transporten.

Læs også Fredensborg vil stikke en kæp i hjulet på giga-lastbiler

- Vi har prøvet det før, men det gør det ikke mindre vigtigt at planlægge ned til mindste detalje. Det er et vigtigt projekt for os og et synligt bevis på vores styrke i levering af broer, siger han.

For at gøre plads til den enorme transport havde man blandt andet fjernet et rækværk på motorvejen for at give direkte adgang til byggepladsen.

Brofragmenterne skal bruges til en gangbro der kommer til at spænde over den kommende dobbeltsporede jernbane, Køge Bugt Motorvejen og den dobbeltsporede S-togslinje som allerede ligger på stedet.