Foto: TV 2 Lorry

Kæmpe undersøgelse: Får julerejsen sur eller glad smiley?

For første gang nogensinde laves en landsdækkende tilfredshedsundersøgelse, der følger passagererne fra dør til dør.

Er du tilfreds med togselskabets service? Hvad med rejsetidens længde? Informationen i højttalerne? Sådan lyder nogle af de spørgsmål, som passagerene kan svare på i landets største undersøgelse af passagertilfredshed, som skydes i gang mellem jul og nytår.

Det er Passagerpulsen hos forbrugerrådet Tænk, der skal interviewe over 35.000 togpassagerer om deres tilfredshed med rejsen.

Udover at svare på spørgsmål om selve rejsen skal passagererne også svare på spørgsmål om tilfredsheden med, hvordan de kom hen til toget og hvordan de kom videre, da de steg af toget igen.

Hele rejsen skal bedømmes

På den måde afdækkes tilfredsheden med den samlede rejse fra A til B - fra dør til dør så at sige, og på tværs af transportformer og trafikselskaber.

- Vi får ny og nyttig viden, og alle passagerer er vigtige denne undersøgelse, hvad enten man rejser lidt eller meget, er pendler, studerende, ung eller ældre", siger direktør Lars Pram, Forbrugerrådet Tænk.

To gang om året nemlig i juni og december offentliggør Passagerpulsen resultaterne af tilfredshedsundersøgelsen og går i dialog med trafikselskaberne og politikerne.

Formålet er, at se på hvordan rejsen kan blive bedre for passagererne. Resultaterne af undersøgelserne bliver også anvendt i forbindelse med de kontrakter, som trafikselskaberne har med staten.

Undersøgelse starter på Hovedbanen

Den første passagertilfredshedsundersøgelse vil blive skudt i gang den 29. december, og den kommer til at foregå i InterCity-tog 129 mod Aalborg.

Toget afgår fra Hovedbanegården i København kl. 08.02, og i den forbindelse deler Passagerpulsen rundstykker og juice ud til de første 200 passagerer, som skal med toget.

Passagerpulsen har hyret rådgivningsvirksomheden COWI til at stå for undersøgelsen, hvor 50 interviewere skal kortlægge passagernes tilfredshed på alle togstrækninger inden for DSBs, Arriva Togs, Metroens og Nordjyske Jernbaners områder.

Flere tog- og busselskaber kan blive tilføjet senere, oplyser Forbrugerrådet Tænk i en pressemeddelelse.