01:54

Video: TV 2 Lorry

Kælegrise skaber glæde blandt elever på byskole

Øf! Øf! Eleverne knytter sig til to grise på en byskole, hvor man håber på at fremme den naturvidenskabelige interesse.

I skolegården på Langelinieskole på Østerbro løber Tjalfe og Bifrost rundt og leger. 

Det er dog ikke folkeskoleelever, som man kender dem bedst.

Det er grise af racen kunekune fra New Zealand, som nu har boet blandt børnene i halvandet år, hvilket har været en stor succes.

Mere udeskole

En kortlægning viser, at skoler i Danmark har stigende interesse for at inddrage udeskole som en del af undervisningen. 

Forskning tyder på, at udeskole kan have positiv betydning for elevers:
• faglige læring
• sociale klima og trivsel
• fysiske aktivitet

Lærere oplever, at elever er mere motiverede, hvis udeskole er en del af undervisningen.

Kilde: "Udvikling af Udeskole", VIA University i samarbejde med Undervisningsministeriet, februar 2018

Racen er valgt, fordi de er født tamme og slår græsplænen. Og dét er to ganske praktiske egenskaber ved en skolegris. 

- Jeg kan godt lide at være herude, for de er sjove at lege med. De kan alt muligt, og de er lidt som en hund, siger 7-årige Alva til TV 2 Lorry. 

Hendes klassekammerat Lauritz er fuldstændig enig:

- Jeg er her rigtig, rigtig tit, siger han og forklarer, at det ikke er alle grise, som har krøllede haler, selvom de tegnes sådan. 

Et stærkt pædagogisk redskab 

Det er naturvejleder Sussane Borg, der har taget initiativ til staldprojektet.

Hun håber, at den tætte kontakt med dyrene vil vække elevernes interesse for naturvidenskaben, når de en dag skal videre gennem uddannelsessystemet.

Og så skaber de mirakler i undervisningen, mener hun:

- Det er sommetider nemmere at skabe relationer til dyr end mennesker, så det er faktisk en pædagogisk åbning.

- Vi bruger dyrene på den måde, at vi fortæller historien om, hvordan vi har holdt dyr i Danmark og brugt dem. Og så er det jo 'hands on' biologi, siger hun. 

Snart skal de også tænkes ind i et forløb om etik og moral blandt de ældre elever.  

Læs også Hver tredje byrådsmedlem vil have gris i daginstitutioner

00:50 Luk video

Børnene bliver trygge ved dyr

Susanne Borg har tidligere erfaret, at flere bybørn mangler grundlæggende viden om vores landbrugsdyr.

Faktisk ved mange ikke, hvor deres kød kommer fra, siger hun.  

Alva og Lauritz ved nu godt, hvor spegepølsen kommer fra. Til gengæld har Alva været bange for dyr, indtil hun mødte Bifrost og Tjalfe:

- Andre dyr har hoppet op af mig og bidt mig. Men det var bare rart at møde dem. De er rigtig søde. Så nu går det bedre, siger hun. 

Netop den åbenbaring er, hvad der giver arbejdet mening for Sussane Borg, fortæller hun. 

- Jeg håber, at jeg kan være en slags rollemodel for pigerne qua mit køn. Og at vi kan stimulere den naturvidenskabelige interesse. Det er en af de vigtigste bagtanker ved projekter, siger hun.