01:44

Foto: TV 2 Lorry

1 af 2

Kabell står fast på trafikløsning på Nørrebro

For anden dag i træk var der i dag informationsmøde om den nye trafikløsning på Nørrebro, der kommer til at føre busserne ned ad smallere og farligere veje. Beboerne mener ikke, at de er blevet hørt.

Rantzausgade på indre Nørrebro er en af de ti farligste gader i København, men det skal en helt ny trafikplan for området lave om på.

Planen betyder blandt andet, at busserne skal ledes af mindre sidegader, som blandt andet huser legepladser og flere børneinstitutioner.

En løsning, som de lokale gerne vil have den, har Københavns teknik- og miljøborgmester tidligere udtalt.

Men borgerne føler sig ikke hørt.

- Man bryster sig af borgerinddragelse - at man har spurgt folk i området, men det mener vi ikke, at vi er blevet spurgt ind til, siger Mikael Hansen, der bor i Brohusgade.

Sagen splitter Teknik- og Miljøudvalget i Københavns Kommune.

Men de frustrerede beboere skal ikke regne med en håndsrækning, lyder det klart fra teknik- og miljøborgmester, Morten Kabell:

- Man har faktisk lavet planen og har været ude og engagere flere hundrede nørrebroere i den her proces. Man kan altid spørge flere og spørge flere gange, og det skal vi også gerne gøre, men kvaliteten af det borgerinddragelsesarbejde, som forvaltningen har lavet, det vil jeg faktisk gerne stå på mål for.

Men de konservatives Jakob Næsager vil have sagen til at gå om:

- Det er da interessant, at borgmesteren synes, at borgerne er blevet hørt, men borgerne har ikke oplevet, at de er blevet hørt - og hvis borgerne ikke oplever, at de er blevet hørt, så må processen jo gå om, så de folk, der bliver berørte netop oplever, at de bliver hørt.

Jakob Næsager vil nu stille forslag om, at sagen går om, når den kommer for borgerrepræsentationen i morgen.