Jul: Lys skal få flere turister til Tivoli

Tivoli bruger i år 1.5 millioner kroner ekstra på at give gæsterne nye lysoplevelser.

30.000 julekugler, en kæmpe lysende juletromme og et musikalsk lysshow, hvor et lystæppe med over 16.000 lyspunkter foldes ud under rutsjebanen Dæmonen. Det er nogle af ingredienserne, når Tivoli om cirka to uger slår dørene op til Jul i Tivoli.

Tivoli sætter i år ekstra fokus på lysoplevelser i julesæsonen, og der er brugt halvanden million kroner på nyt lys, oplyser Tivoli i en pressemeddelelse.

- Julen i år bliver udvidet med nye oplevelser, hvor ny teknologi bruges til at bringe magien helt ud i hjørnerne af Haven. Der er fokus på den særlige skandinaviske stemning i lyset, og vi er i gang med at introducere et nyt lag af fortryllelse oveni. Ambitionen er at tage gæsterne med på en lys-rejse, der ikke er set før i Danmark, hvor vi kan måle os med de bedste i branchen på internationalt niveau, siger Jesper Garde Kongshaug, der er nyansat lysdesigner i Tivoli.

Der bliver brugt omkring 10.000 mandetimer til opbygning af årets Jul i Tivoli, og det øgede fokus på lys er en god idé, lyder det fra en ekspert.

- Hvis danske attraktioner fortsat skal forøge antallet af besøgende fra nær og fjern, skal de på én gang være tro mod det, de står for, og deres historik, men samtidig også være kreative i udvikling af nye aktiviteter. De skal kunne skabe oplevelser, der er attraktive for besøgende, fordi de både indeholder noget kendt og noget nyt. Det er en stor udfordring. Tivoli løser opgaven denne jul ved at satse på lys, som Tivoli traditionelt er kendt for, og som vi her i Norden i den mørke tid sætter pris på, siger Lise Lyck fra Center for turisme, kultur og management på Copenhagen Business School.

Det er i år 22. gang, at Tivoli holder 'jul i Tivoli'. Julesæsonen varer fra den 14. november til den 3. januar.