04:20

Jette i krig mod tomgangskørsel: - Kender du ikke minutreglen?

Jette Brandt Rasmussen er gået til kamp mod de mange taxaer, der ofte holder i tomgang, mens de venter på kunder.

I Københavns Kommune er det kun tilladt at have sin bil holdende i tomgang i et minut. Men især taxibranchen er slemme til at bryde den regel. Det er Jette Brandt Rasmussen nu så træt af, at hun for nylig besluttede at gøre noget ved det.
Da hun i tirsdags gik en tur langs Nyhavn, ser hun en taxa, der holder i tomgang på fortovet.

- Så gik jeg over og spurgte den første om, hvorfor han holdt i tomgang, og om han ikke kendte reglen om det ene minut. Men det gjorde han ikke. Og han sagde, at der jo heller ikke er nogen forurening ved de nye biler, siger Jette Brandt Rasmussen til TV2 Lorry.

Ved Kongens Nytorv spotter hun yderligere otte taxaer på en taxiholdeplads. Seks af dem holder i tomgang.

- Jeg går hen til dem og viser dem ’drej nøglen om tegnet’. Og det gør den første så i hvert fald, siger Jette Brandt Rasmussen. 

Læs også Karl og vennerne samlede 50 kg skrald på blot én time

Tomgangskørsel er en del af problemet

Det er ifølge Det Økologiske Råd problematisk, at så mange biler holder i tomgang i Københavns gader. Det skader nemlig miljøet.

- Hver gang du holder stille med motoren kørende i fire minutter, så svarer det til, at du kører en kilometer. Det vil sige, at man mister brændstoffet, man øger CO2-udledningen, og man øger luftforureningen. Og det er lidt nytteløst, når man faktisk bare kunne lade være, siger transportmedarbejder i Det Økologiske Råd Jeppe Juul til TV2 Lorry.

Tomgangskørsel er ikke nødvendigvis den allerstørste fare mod miljøet, men det er ifølge Det Økologiske Råd stadigvæk et problem, der bør bekæmpes.

- Det er jo en mindre del af et større problem. Men det er en del, vi faktisk selv kan gøre noget ved. Så det skal vi sådan set bare gøre, siger Jeppe Juul. 

Læs også Kommune bøjer sig efter ’motorsavsmassakre’: Det var for voldsomt

Vognmandsbranchen skal tage ansvar

Ifølge Miljøbekendtgørelsen så er det op til de enkelte kommuner at indføre et ’tomgangsregulativ’. Københavns Kommune indførte deres i 1990, men har siden haft problemer med at gøre byens borgere opmærksomme på reglen.

- Vi har gennem tiden lavet nogle kampagner for at gøre opmærksom på, at man ikke bør holde i tomgang. Men vores erfaring er, at kampagnerne virker kortvarigt og ikke har langsigtet effekt, siger Lene Mårtensson, der er centerchef ved Center for Bydækkende strategier i Københavns Kommune til TV2 Lorry.

Når kommunen har indført et tomgangsregulativ, så er det politiets ansvar at håndhæve det. Men selvom de enkelte færdselsbetjente i Københavns Politi er bekendt med regulativet, så er det ikke et prioriteret fokusområde på grund af begrænsede ressourcer.

Det er man klar over i Københavns Kommune, som i stedet appellerer til, at vognmandsbranchen træder i karakter og tager deres del af ansvaret. 

Læs også Nu skal urin laves til pilsner

- Det man må sige er, at vognmandsbranchen må håndhæve problemet over for deres medlemmer. Jeg er helt sikker på, at de godt kender det, og derfor er det også dem der skal informere deres medlemmer stærkere, siger Lene Mårtensson.

Men det er langt fra alle taxachauffører i København, der er klar over, at de kun må have bilen holdende i tomgang i ét minut.

- Der er aldrig blevet fortalt noget til mig. Man holder nogle gange i helt op til ti minutter. Det er meget normalt, siger Noumaan der er taxachauffør i København til TV2 Lorry. 

Læs også 233 kilo farligt atomaffald fra Risø skal blive i Danmark