Jernbaneforbund stopper samarbejde med DSB

Togpersonalets fagforening har stoppet samarbejdet med DSB på grund af nye stramninger i organisationen. DSB-chef håber på dialog.      

Dansk Jernbaneforbund har opsagt alt samarbejde med DSB og det skandaleramte datterselskab DSBFirst med øjeblikkelig virkning. Det sker blandt andet i protest mod planlagte fyringer.     
- Vi har opsagt samarbejdet, fordi DSB ikke er troværdige. De er blandt andet kommet med trusler om fyringer. Og man skal leve op til aftaler, ellers kan man altså ikke samarbejde, siger formand Ulrik Salmonsen.
    
  Flere medier kom fredag i besiddelse af en fortrolig orientering fra Dansk Jernbaneforbund. Ifølge den må ingen af forbundets tillidsvalgte i DSB indgå aftaler med ledelsen eller indtræde i nye arbejdsgrupper og projekter.

      De tillidsvalgte skal ifølge statens forvaltningsregler dukke op til møder med ledelsen. Men forbundet befaler, at tillidsfolkene forholder sig passivt og ikke deltager i debatter.

      - Vi sidder stille med korslagte arme og venter på mødet bliver hævet, så vi kan gå igen, står der ifølge Berlingske i orienteringen.

      Jernbaneforbundet opsagde formelt samarbejdet i et brev, der mandag blev sendt direkte til den konstituerede direktør i DSB, Klaus Pedersen.

      - Dansk Jernbaneforbund organiserer en stor og vigtig del af DSB's medarbejdere, og vi har altid haft et godt samarbejde, som bør fortsætte. Jeg har haft et møde med formanden for Dansk Jernbaneforbund og håber på en forsat konstruktiv dialog, oplyser Klaus Pedersen.

      Jernbaneforbundet er stærkt utilfreds med de mange opsigelser i DSBFirst og andre af DSB's selskaber i Sverige. Forbundet mener også, at DSB ikke overholder overenskomsten for de ansatte i det nystartede DSB Vedligehold.

      Klaus Pedersen erkender, at livremmen er blevet spændt ind hos DSB, og at der blandt andet er indført et stop for lønstigninger og nye ansættelser, som ikke er godkendt af koncernledelsen.

      - Jeg må understrege, at DSB lige nu er i en svær situation - både på grund af krisen i DSBFirst og på grund af en presset økonomi. Derfor er vi i gang med en løbende effektiviseringsproces, forklarer direktøren.

      Det var fredag ikke muligt at få Ulrik Salmonsen til at uddybe, hvilke krav forbundet måtte have til DSB, og hvordan man vil agere fremadrettet. Det vides heller ikke, om en arbejdsnedlæggelse kan komme på tale, men DSB oplyser dog til Ritzau, at opsigelsen ikke umiddelbart ventes at få indflydelse på togdriften.
  
   Dog oplyser kilder til fagbladet Ingeniøren, at lokomotivførerne nu vil igangsætte en "arbejd-efter-reglerne"-kampagne, hvor de vil insistere på at holde deres retmæssige pauser på de fastsatte tidspunkter uden hensyn til togdriften.


Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik

Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik