02:42

På torsdag er der afskedsreception i By og Havn for afgørende direktør Jens Kramer Mikkelsen. Kramer kan se tilbage på ikke bare direktørjobbet i By og Havn men også mange år som overborgmester. Vi har været i Ørestad for at se tilbage på den lange karriere.

Jens Kramer Mikkelsen siger endeligt farvel til By & Havn

Jens Kramer Mikkelsen har i mange år været en central figur i Københavns udvikling. Men efter 14 år som direktør i først Ørestadsselskabet og siden By & Havn er det nu blevet tid til at vinke farvel.

Jens Kramer Mikkelsen. En byudviklingens mand. En tidligere overborgmester i København. En mand med en af byens mest magtfulde poster. Nu takker han af efter 14 år som direktør i Ørestadsselskabet og By & Havn. 

  Foto: Sara Gangsted - Ritzau Scanpix

Han har været direktør for selskabet By & Havn siden det blev etableret i 2007 og fratræder nu selv samme post på torsdag. 

- Det har været en fantastisk rejse med By & Havn og Ørestadsselskabet gennem den sidste 14-årige periode, siger Jens Kramer Mikkelsen. 

En metro og en Ørestad
Han er særligt kendt for at gå forrest i planerne om Ørestaden og Københavns Metro, som for alvor kom på bordet, da han sad som overborgmester i København. I 2004 forlod han den post for at fortsætte som direktør i først Ørestadsselskabet og siden By & Havn, der står for udviklingen af blandt andet Ørestad.

En bydel Jens Kramer Mikkelsen selv holder meget af. 

Læs også Jens Kramer Mikkelsen forlader By & Havn

- Jeg synes, det er en fantastisk bydel der er her, på grund af metroen, og metroen er her på grund af Ørestaden, så de to ting har et skæbnefællesskab. Byen og banen hænger sammen, siger han til TV2 Lorry, da vi møder ham i metroen til en snak om Ørestaden. 

Ørestaden under kritik 
Men Ørestaden er ikke blevet til uden kritik. Udviklingen af Ørestaden er af flere omgange blevet kritiseret for de golde områder, kolde bygninger og mennesketomme arealer. En kritik som preller af på den afgående direktør. 

- Jeg synes, det er lidt syret. Det starter med en metro et sted, hvor der ikke bor nogen mennesker - det er hele idéen i det for at få den bæredygtige transportform. Og så kritiserer man et område, hvor der bor 300 mennesker med metro for, at der ikke er liv nok. Det liv kommer jo, når der kommer til at bo og arbejde mange mennesker, siger han. 

Syd for Royal Arena er det anslået, at der bliver plads til, at der kan bo 12-13.000 mennesker på sigt. 

Om de mange mennesker kommer, vil tiden vise, men der er på nuværende tidspunkt gang i ikke færre end tyve boligbyggerier i kvarteret omkring Royal Arena. 

Læs også Jobopslag: Hvem skal overtage yderst magtfuld post i København?

Et nyt kapitel
For Jens Kramer Mikkelsen kommer rejsen nu til at tage en ny drejning. Bag ham lukker metrodøren, som symbol på 14 år i byudviklingens tjeneste. Tilbage står en masse kraner og byggeprojekter - et passende billede på hans tid som direktør, vil nogle mene. 

- Det håber jeg! Der er nogle, der har sagt morsomt, at Kramer vil se kraner - eller sagde det for mange år siden - og der kan vi jo se rundt omkring, at det kom jeg til at se, afslutter han. 

Her adm. direktør Jens Kramer Mikkelsen fra By & Havn sammen med PFA-topchef Henrik Heideby i 2013. By & Havn gjorde på det tidspunkt sit hidtil største jordsalg i Nordhavn til PFA Pension. Foto: Linda Kastrup - Ritzau Scanpix

Læs også Ny direktør til By & Havn: Så mange har søgt jobbet