Jannie bor i Køge og arbejder i hovedstaden - hver dag spilder hun timevis i kø

Tusindvis af mennesker spilder millioner af timerne på vejene. Én af dem er Jannie - og for hende kan det ikke betale sig at tage toget. Hverken økonomisk eller tidsmæssigt.

Når klokken slår syv mandag morgen, starter Janni Jaqué sin bil og kører fra hjemmet i Køge.

Derfra går turen mod arbejdet på Frederiksberg – en strækning på bare 40 kilometer af motorvej, men en strækning, som på en helt almindelig dag tager en time og et kvarter at tilbagelægge i bil – og ofte meget længere.

En stor del af tiden bliver brugt i sneglefart og kø på Køge Bugt Motorvejen, der er Danmarks mest befærdede motorvej.

To gange om dagen – fem dage om ugen.

Derudover kan der opstå uforudsete hændelser som uheld, og så kan køretiden ramme hele to timer.

- Man kunne spørge, om vi ikke bare kunne flytte, eller om jeg dog ikke kunne finde mig et job tættere på, siger Janni Jaqué retorisk.

- Men der er ikke så mange jobs af den slags, som jeg har – og dem, der er, ligger i hovedstaden, fortæller hun.

For nok er Køge syd for København en by i kraftig vækst med både universitetshospital, flere uddannelsesinstitutioner og masser af nybyggerier.

Men handelsbyen er også en by, hvor mange af borgerne hver dag pendler til og fra deres jobs i hovedstaden.

 

muted

Vælger bilen og køen i stedet for toget

quote Det er faktisk billigere at tage min egen bil.

Jannie Jaqué

Janni er én af dem som kører i bil.

På GPS’en bør turen kun tage 40 minutter. Men den ender ofte med det dobbelte. Alligevel kan det ikke betale sig for hende at tage toget.

 
 
Foto: Christian Als - Ritzau Scanpix

- Et periodekort koster 1470 kroner – og det er stort set det, jeg betaler for min bil. Det tager en time og ti minutter med det offentlige, siger Janni Jaqué og tilføjer:

- Så det kan faktisk ikke betale sig. Og så sidder man og bliver lidt nærig. Ét; det er nemmere – og to; det er faktisk billigere at tage min egen bil.

Hun mener derfor, at incitamentet for at få bilisterne over i den kollektive transport er alt for lille.

muted

Ny jernbane på vej - men den er ufleksibel

quote Allerede nu sidder jeg jo som bilist og tænker ’det gider jeg da ikke’.

Jannie Jaqué

Nok er den nye Ringstedbane mellem Midtsjælland og København på vej – og banen snor sig tilmed forbi den kommende Køge Nord Station, hvilket vil betyde, at togturen til hovedstaden kun kommer til at tage 24 minutter.

Men med udsigt til blot to afgange i timen frem til 2024 for det 10 milliarder kroner dyre jernbaneprojekt, er fleksibiliteten og mulighederne ganske enkelt for små for dem, der pendler dagligt, lyder kritikken.

quote Allerede nu sidder jeg jo som bilist og tænker ’det gider jeg da ikke’. Det er jo ikke fleksibelt

Jannie Jaqué

- Allerede nu sidder jeg jo som bilist og tænker ’det gider jeg da ikke’. Det er jo ikke fleksibelt, siger Janni Jaqué.

Derfor vil hun gerne have folketingspolitikerne til at forholde sig til trængselsproblematikken og det faktum, at alle ikke kan bo i hovedstaden, selvom de arbejder der.

Samtidig ønsker hun, at politikerne vil tage spørgsmålet om prisen for offentlig transport alvorligt.

- Som det er nu, er du enten pendler, eller også kører du med toget én gang om måneden. Rejsekortidéen er fin, men så mange penge sparer du altså ikke, hvis du rejser ti gange om måneden – slet ikke når du rejser i myldretiden.

muted

Kampen mod køen – og tiden

quote En dag tog det over to timer at komme hjem.

Jannie Jaqué

I hjemmet på Mågevej har Jannis daglige pendlertur også sin pris.

Det sker nemlig også, at kø-turen hjem fra arbejde kan blive så lang, at Janni ikke kan nå at hente sønnen Benjamin på to et halvt år i vuggestuen.

- En dag tog det over to timer at komme hjem. Jeg var ovenikøbet kørt i god tid fra arbejde den dag, husker hun.

Men undervejs gik turen fra 110 kilometer i timen til først 80, så 50 og til sidst holdt hun helt stille. Og der holdt hun længe.

quote Man sidder og stresser over det, og jeg kunne se, at jeg ville få svært ved at nå hjem og hente Benjamin.

Jannie Jaqué

- Der var sket et uheld, og det kan man jo ikke forudsige. Der sker mange uheld på den motorvej, men denne her gang tog det tid. Man sidder og stresser over det, og jeg kunne se, at jeg ville få svært ved at nå hjem og hente Benjamin.

- Til sidst var det helt umuligt for mig at nå, fortæller hun.

Dén dag ønskede hun, at hun havde taget toget. ”Selvom det sædvanligvis tager længere tid, så ville jeg da i det mindste vide, hvornår jeg kom hjem”, som hun siger, men tilføjer: ”Hvis der da ikke var forsinkelser på tognettet..”

Til sidst måtte Jannis mand Henrik afbryde sit møde med en kunde for at tage hjem og hente deres søn, før institutionen lukkede.

- Min mand måtte smide det, han havde i hænderne og skynde sig hjem for at hente. Og det er bare ikke fedt, når det ikke var aftalen.

muted

Jannies problem er langtfra enestående

Vejdirektoratet anslår, at antallet af timer, som bilister i Region Hovedstaden bruger i kø, vil blive fordoblet frem mod 2035.

Jannis historie er langt fra enestående, og tal fra Vejdirektoratet viser, at antallet af biler, som dagligt bruger Køge Bugtmotorvejen steget med 37 procent.

Stigningen har i ført til en udvidelse af motorvejen fra to til tre spor, men en rapport fra Region Hovedstaden fra maj 2018 viser, at antallet af timer, som bilisterne i regionen bruger i kø, vil blive fordoblet frem til 2035.

Derfor er Jannis Jaqués oplevelser bag rattet langt fra enestående – og et problem, som politikerne bør have fokus på, mener hun.

quote Der er ingen incitamenter; det er både dyrt, og så kan du ikke komme af med din bil.

Jannie Jaqué

- Jeg tænker, at der skal gives nogle incitamenter til, at man har lyst til at tage det offentlige. Der er ingen incitamenter; det er både dyrt, og så kan du ikke komme af med din bil, siger Janni Jaqué.

Politikere er enige i, at problemet skal løses – men uenige om hvordan

Mandag aften var gæsterne i stuen på Mågevej fire af dem, som kan være med til at forme, hvordan fremtiden bliver i dansk politik. Og hvordan problemerne med trængsel løses.

Det skete i TV 2 Lorrys valgprogram Valg i Privaten, hvor folketingskandidater diskuterede motorveje, køkørsel og problemer med infrastruktur og den offentlige trafik hos Janni Jaqué i Køge.

Her var de fire politikere Jacob Mark (SF), Laura Lindahl (LA), Bertel Haarder (V) og Sascha Faxe (Å), som alle er opstillet i Sjællands Storkreds, enige om, at køkørsel er et hverdagsproblem for mange, som skal løses på. Men de var uenige om, hvordan problemet skal løses.

quote Jeg tror, at der er en del, som kan lokkes ud i S-togene eller med toget fra den nye Køge Nord Station, der kommer om lidt.

Jacob Mark, MF, SF

- Jeg tror, at der er en del, som kan lokkes ud i S-togene eller med toget fra den nye Køge Nord Station, der kommer om lidt. Hvis der er parkeringspladser, afgange nok og hvis det ikke hele tiden bliver aflyst, vel at mærke, sagde Jacob Mark fra SF, som først og fremmest pegede på, at mere kollektiv trafik er vejen frem.

Liberal Alliance vil bygge mere motorvej

Hos Liberal Alliances Laura Lindahl er løsningen ikke nødvendigvis at tage folk ud af bilerne.

quote Vi er bare nødt til at erkende, at man får noget fleksibilitet med en bil, som især børnefamilier kan have brug for.

Laura Lindahl, MF, Liberal Alliance

- Vi er bare nødt til at erkende, at man får noget fleksibilitet med en bil, som især børnefamilier kan have brug for. Derfor synes jeg, det er fremragende, at man nu er gået videre med projektet Ring 5, som kan aflaste Køge Bugt Motorvejen, der er den mest trafikerede i hele landet, sagde Laura Lindahl.

Den sydlige del af Ring 5, som Regeringen ønsker en forundersøgelse af. Strækningen nord for Frederikssundmotorvejen skal behandles af en planlægningsundersøgelse.
Den sydlige del af Ring 5, som Regeringen ønsker en forundersøgelse af. Strækningen nord for Frederikssundmotorvejen skal behandles af en planlægningsundersøgelse.
Foto: Transport-, bygnings- og boligministeriet

På trods af regeringssamarbejdet med Liberal Alliance så Bertel Haarder fra Venstre helst, at problemet blev løst anderledes end ved at bygge en ny motorring syd om hovedstaden.

- Jeg synes, at vi skulle undersøge noget andet end Ring 5. Først og fremmest bedre parkeringsmuligheder ved stationerne – og måske flere tog.

- Der kan jo også være spor i midten af motorvejen, som skiftevis er nordgående og sydgående. Jeg ved ikke, hvorfor vi ikke har det mere i Danmark. For det ser man andre steder, lød det fra Haarder.

Alternativet: Løsningen er ikke mere asfalt

Hos Alternativet er løsningerne om både flere spor på motorvejen og en ny motorring som at tisse i bukserne.

Det er godt nu og her – men skidt på sigt.

quote Al forskning viser jo, at jo mere asfalt, vi laver, des flere biler kommer der.

Sascha Faxe, Folketingskandidat, Alternativet

- Al forskning viser jo, at jo mere asfalt, vi laver, des flere biler kommer der. Der er Roskilde jo et rigtig godt eksempel. For ti år siden valgte man at udvide motorvejen, og nu holder de mindst lige så stille, som de gjorde i 2009. Så ikke mere motorvej, og ikke nogen Ring 5 Syd, sagde Sascha Faxe og tilføjede:

- Løsningen er P-pladser, billigere og bedre offentlig transport. Man kan lave fradrag for hjemmearbejdsdage. Det ville gavne klimaet, og vi ville udlede mindre CO2 – og vi er simpelthen nødt til at tænke anderledes. Jeg er simpelthen ikke med på mere motorvej.

quote Løsningen er P-pladser, billigere og bedre offentlig transport.

Sascha Faxe, Folketingskandidat, Alternativet

Du kan se hele debatprogrammet Valg i Privaten herunder, hvor politikerne også diskuterede både arbejdsmarked og behovet for bedre normeringer i daginstitutionerne.

Den politiske debat er i gang overalt i regionen. Vi er blevet inviteret indenfor i nogle af de hjem, hvor den politiske diskussion er oppe i fulde omdrejninger.