03:32

Det koster både penge og ressourcer for kommuner, når patienter vælger at ikke at dukke op hos den kommunale tandlæge, selvom de har en tid. Men i Ishøj har de ikke det problem. Foto: Jens Nørgaard Larsen - Scanpix

Ishøj har knækket koden: Få udebliver fra tandlægen

Ishøj kæmpede som så mange andre kommuner med alt for mange udeblivelser til tandlægeaftaler. Men et nyt system har knækket kurven.

Munden er åbnet. Tandlæge Mia Nannberg er i gang med endnu en af dagens undersøgelser på den kommunale tandklinik i Ishøj. I stolen ligger Ahmad Chadi-Abou Atiqua. Han er 11 år gammel. 

- Jeg tænker, at det må være en god måde, vi gør det på, siden vi ikke har så mange, der udebliver fra en aftale. Det er en effektiv måde, siger tandlæge Mia Nannberg.

Ude på gangen er Birgitte Sindrup på vej ind på kontoret. Hun er leder af tandplejen i Ishøj. Hun mener, at de har knækket koden - så de slipper for de mange udblivelser blandt patienterne.

Læs også Dårligt fremmøde hos tandlægen koster kommunen millioner

-  Man må jo prøve at tænke innovativt, når man står med en stor udfordring, som påvirker vores ressourceforbrug så meget. Så må man jo tænke i andre løsninger, siger leder af tandplejen i Ishøj, Birgitte Sindrup.

Patienter vil selv bestemme

Så på klinikken i Ishøj har de altså vendt det hele lidt på hovedet. I andre kommuner får patienten ofte bare besked om, hvornår de har fået en tid. Men i Ishøj bliver patienten i stedet kontaktet via SMS. De får at vide, at de nu skal henvende sig. Så de kan få en tid. På den måde er patienten med til at bestemme.

- Hvis jeg skulle have en tid hos frisøren, så ville jeg også gerne have indflydelse på, hvornår jeg skulle komme derhen. Vi tænkte, at nu prøver vi en anden vinkel. Og så gik vi i dialog med forældrene om, hvornår det passede dem at komme, siger leder af tandplejen i Ishøj, Birgitte Sindrup. 

Læs også Så gaber vi op: Bente har været 60 år på samme tandklinik

Og det er noget, der virker. I mange andre kommuner er det mellem 10 og 12 procent af patienterne, der ikke dukker op. Men her i Ishøj er tallet altså kun 2 til 3 procent. Det er sket, efter de har lavet modellen om.

-  Det giver en tilfredsstillelse, når man er tandlæge. Når man har sat sig for, at man skal hjælpe patienten.  Og at man så også kan det, fordi de faktisk dukker op, siger tandlæge Mia Nannberg.

Undersøgelsen er slut. Endnu en patient har været i stolen. Endnu en aftale blev overholdt, ingen udeblivelser i kalenderen.

Og så er der også en belønning. En lille tandlægegave til 11-årige Ahmad Chadi-Abou Atiqua - fra skuffen i klinikken.