Her kan du se et af de skarpe sving, som cyklerne må igennem, når de krydser broen. Foto: Liselotte Sabroe - Scanpix

00:49

1 af 2

Internationalt medie: Inderhavnsbro er en "stupid bridge"

Inderhavnsbroen, der forbinder Nyhavn med Christianshavn, kritiseres grundigt på en internationalt arkitekturhjemmeside.

"Jeg er ked af det, men Inderhavnsbroen er en tåbelig, tåbelig bro".

Når folk krydser midten af broen, sætter de farten op, men mange opdager ikke, at arkitekten ikke var i stand til at lave lige linjer, så de hakker bremsen i og rammer glasset.

Mikael Colville-Andersen, direktør i Copenhagenize Design Co.

Sådan skriver Mikael Colville-Andersen på den internationale arkitekturhjemmeside ArchDaily, der månedligt har 10 millioner besøgende.

Her fremstiller han en gennemgående kritik af den forsinkede og omdiskuterede "kyssebro", som den også kaldes, der åbnede i juli 2016 og forbinder Nyhavn med Christianshavn.

Et af hans største kritikpunkter er broens to "chikaner", der gør, at cyklister skal tage to skarpe sving, mens de kører over broen.

Det  har fået kommunen til at sætte advarselsskilte op på det farvede glas, så folk ikke kører ind i det. 

Læs også Inderhavnsbroen kan ikke åbne: Færge strandet med 170 gæster

"Hvis det er nødvendigt at putte advarselsskilte op på design, så er det et elendigt design. Punktum", skriver han i kritikken.

På flere billeder dokumenterer han cykelspor fra cyklister, der ikke har opdaget det skarpe sving på cykelstien, og som er fortsat mod det farvede glas, der afskærmer cyklerne fra kanalen flere meter neden under broen.

"Når folk krydser midten af broen, sætter de farten op, men mange opdager ikke, at arkitekten ikke var i stand til at lave lige linjer, så de hakker bremsen i og rammer glasset", skriver han og tilføjer, at det sagtens kunne ske, at  cyklister faldt i vandet, hvis de ramte glasset.

Artiklen fortsætter under billedet.

Inderhavnsbroen - Inner Harbour Bridge

En øjebæ med succes

Mikael Colville-Andersen er ikke en hvilken som helst kritiker - han er byplanlægningsekspert og direktør i virksomheden Copenhagenize Design Co., der rådgiver andre storbyer i blandt andet cykelkultur, som København er kendt for.

Et andet af hans kritikpunkter går på broens stejle hældning, der ikke tager hensyn til byens 40.000 ladcykler.

Han er ikke den første til at kritisere Inderhavnsbroen, der gang på gang blev forsinket. Flere har kritiseret broens design, men også den basale fejl, at man ikke undgik, at broen blev glat ved regnvejr, har bragt den i noget af et stormvejr.

Han anerkender dog broens succes i form af brugere. Mere end dobbelt så mange, end det forventede antal cyklister krydser broen dagligt. Det svarer til 16.000 cyklister, viser de seneste målinger. 

Læs også Endnu en bro til København: Se billederne her

Endnu en cykelbro til københavnerne

I 2018 får københavnerne endnu en cykelbro.

Broen kommer til at slynge sig parallelt med Langebro og  kommer til at gå fra Vester Voldgade, ned til havnen og over til Langebrogade.

Den nye bro skal give cyklister og fodgængere et alternativ til turen henover Langebro, hvor 40.000 cyklister hver dag krydser.

Her kan du se bremsemærkerne fra cyklister på Inderhavnsbroen:

Inderhavnsbroen - Inner Harbour Bridge