00:40

Video: TV 2 Lorry: Foto: Brian Bergmann, Scanpix

Indvielsen af batteridrevet færge aflyst: Den kan ikke lade

Færgen Tycho Brahe kommer alligevel ikke ud at sejle i dag. HH Ferries tør ikke spå om hvornår den er klar, men lover normal sommertrafik.

Tirsdag har vist sig at være en rigtig Tycho Brahes-dag for HH Ferries.

Rederiet, der sejler på ruten mellem Helsingør og Helsingborg havde lagt an til en storstilet indvielse af færgen Tycho Brahe som verdens største batteridrevne færge.

Det bliver ikke til noget, for der er knas med teknikken.

- Installationerne til færgernes meget komplekse opladningssystemer er ikke fuldt funktionsdygtige, og vi har derfor besluttet at udskyde indsættelsen, indtil de tekniske forhold er i orden og de nødvendige certificeringer er opnået, skriver rederiet i en pressemeddelelse.

Læs også Trussel mod Scandlines: Færge til Sverige sejler igen

Jeg ved ikke hvornår vi kommer til at kunne indvie den. Lige nu koncentrerer vi os om at justere teknikken for at få færgen i gang i løbet af sommersæsonen,

Henrik Rørbæk, direktør, HH Ferries

Trafikken bliver ikke forstyrret

Overfor Helsingborgs Dagblad erkender rederiets direktør, at tidshorisonten på en ny indvielse er ukendt.

- Jeg ved ikke hvornår vi kommer til at kunne indvie den. Lige nu koncentrerer vi os om at justere teknikken for at få færgen i gang i løbet af sommersæsonen, siger Henrik Rørbæk til avisen.

Han lover samtidig, at problemerne ikke vil forstyrre færgetrafikken hen over sommeren. Rederiet har nemlig en ekstra færge og kan derfor sejle helt efter planen.

Færgen kan – når den altså kommer til at virke – lade sine 640 batterier op på mellem fem og ni minutter. Hvert batteri er på 6,5 kWh, og har samme kraft som 70 elbiler. I juni fik HH Ferries en miljøpris for færgen. 

Læs også HH Ferries vil have kompensation for id-kontrol