Inderhavnsbroen er svimlende dyr: 110.000 på knap to uger

Driftsudgifterne til den berømte og berygtede Inderhavnsbro i København er svimlende i øjeblikket. Det skyldes vagtbemanding på begge sider af broen.

Efter tre års forsinkelse blev Københavns Inderhavnsbro åbnet den 7. juli i år.

- Nu kan den bro, som vi københavnere har ventet så længe på, endelig tages i brug, sagde Københavns Teknik- og Miljøborgmester, Morten Kabell (EL), til TV 2 Lorry på åbningsdagen.

Læs også: Endelig! Inderhavnsbroen åbner torsdag aften​

Men selvom glæden har været stor blandt borgerne og på Københavns Rådhus, må byens økonomiforvaltning klø sig ekstra i hovedet, for at få regnskabet til at gå op.

Broen blev i 2006 doneret af A.P Møller Fonden med et gavebrev på i alt 165 millioner kroner. Siden er prisen blevet opjusteret flere gange og i 2014 lød prisen på omkring 240 millioner kroner, hvoraf Københavns Kommune skulle finansiere omkring 60 millioner kroner til projektet.

Men selv om broen nu er åbnet og glade københavnere hver dag går eller cykler over Københavns inderhavn, må flere fra kommunen sidde med lommeregneren fremme og se prisen for driftsomkostningerne stige dag for dag.

Det skyldes, at kronerne dagligt triller fra rådhuset mod de nyasfalterede veje og glatte belægning på Inderhavnsbroen og lige ned i fire vagters lommer.

Det viser nye tal fra fagbladet Ingenøren, der afslører, at broen har kostet næsten 110.000 kroner i driftsudgifter siden dens åbning.

Kommunen forsvarer sig med udgiften med henvisning til sikkerhed for både borgere og turister, som skal vænne sig til, hvordan broen åbner og lukker, skriver Ingenøren.

- Det er en ny bro i byen, som der har været stor interesse for. Derfor, når der er masser af turister i byen, og nysgerrigheden fra borgernes side er stor, vil vi ikke løbe nogen risiko. Det er en midlertidig løsning, fortæller centerchef for Københavns Kommune Karen Margrethe Krogh til Ingenøren.

Vagter er gængs kutyme

Til TV 2 Lorry melder kommunen, at det er gængs kutyme, at de anvender brovagter ved nye broåbninger.

Forud for broåbning bliver der både signaleret med rødt lys og varselssignal, men det er ifølge kommunen ikke nok. Folk kender nemlig ikke signalerne, der kalder til landgang, og der er brug for assistance, for at tilvænne brugerne af broen til at have rette adfærd.

Derfor har Københavns Kommune indkaldt midlertidig forstærkning i form af fire assisterende brovagter for at sikre brugerne af Inderhavnsbroen. 

De skal i en kortere periode assistere den faste brovagt under dagens broåbninger. 

Og selvom beløbet kan virke svimlende, er antallet af brovagter allerede reduceret. Igår blev antallet af brovagter nemlig halveret på morgenvagten, da kommunen har vurderet, at menneskestrømmen er aftagende på det tidspunkt.

Københavns Kommune oplyser videre til TV 2 Lorry, at de forventer at reducere aftenvagten til to vagter, før de helt fjernes, og broen efter opstartsperioden kun er under opsyn af den faste brovagt i styrhuset.

Til Ingenøren udtaler Karen Margrethe Krogh, at det er en balancegang, hvorvidt brosikkerhed er argument nok for at bruge 110.000 kroner af borgernes skattepenge på vagter.

- Det bliver et etisk/moralsk spørgsmål. Vi har valgt løsningen her, fordi vi ikke vil gå på kompromis med borgernes sikkerhed, konkluderer centerchefen til Ingenøren.

 

Fakta om inderhavnsbroen

 

Mest læst i dag

Se flere

Mest læst i dag

Se flere

Samfund

Snorre Byrial Pedersen

playJulegaver til hjemløse er et hit – sådan kan du hjælpe

vask

Robotter skal gøre sengene rene på hospital

cosedis

Nicolas' luftfotos hitter: Se 28 pletskud her

20191202-185853-5-1920x1279we

playTrods lunken modtagelse ser boligministeren positivt på ny ghettoliste

København

Forsiden lige nu

Se flere

På forsiden nu

Se flere