Foto: Carsten Gregersen. Scanpix

Igen Igen: Koks med nyt rejsekort

Et nyt grønt rejsekort, som svarer til gamle pendlerkort, er så besværligt at kontrollere, at togførere helt undlader at tjekke det.

Et nyt grønt rejsekort, skaber problemer for togførerne på Kystbanen. Det tager nemlig i gennemsnit et minut at kontrollere kortets antal zoner og gyldighed og det volder togførerne problemer, fordi de skal bruge lang tid på at kontrollere kortets gyldighed og antallet af zoner med deres scannere. Det betyder, at togførere helt undlader at kontrollere passagerernes rejsehjemmel.

Det skriver Helsingør Dagblad.

Hvis togførerne har 20 af de grønne rejsekort i et pendlertog som Kystbanen, så får de ikke lavet andet end det

Mikkel Channo Jessen, fællestillidsmand for DSB's togpersonale 

- Hvis jeg så skal tjekke kortets gyldighed, og hvor mange zoner det gælder til, så skal jeg igennem et hav af menuer på min terminal, og det tager tid. Det gør, at jeg springer dem over, ellers har jeg ikke tid til alt det andet, som jeg skal, sagde han, da Helsingør Dagblads journalist mødte ham i Kystbanetoget forleden dag.

Men togføreren har pligt til at sikre sig, at der køres med gyldig rejsehjemmel.

Problemet med det grønne rejsekort bliver bekræftet af Dansk Jernbane Forbund.

- Hvis togførerne har 20 af de grønne rejsekort i et pendlertog som Kystbanen, så får de ikke lavet andet end det, siger fællestillidsmand for DSB's togpersonale Mikkel Channo Jessen til Helsingør Dagblad.

Læs også Rekord: Ni millioner kører med Kystbanen om året

- Nogle af mine medlemmer har fortalt, at de cirka kan tjekke 10 normale rejsekort ind for hvert grønt rejsekort, de skal kontrollere. Vi får også henvendelser fra passagerer, som synes, at det er irriterende, at det skal tage så lang tid for togføreren at kontrollere deres kort, fortsætter han.

Mikkel Channo Jessen oplyser, at Dansk Jernbane Forbund også har gjort DSB's teknologiudvalg opmærksom på problemet, og at det vil se på, om man kan skabe en mere smidig løsning.

Men i DSB's ledelse har man ikke hørt om problemet.

- Det er nyt for mig, at der skulle være utilfredshed omkring det her, men vi vil da helt klart tage en dialog vores medarbejdere, som er berørt af det, siger Anette Haugaard, der er underdriftsdirektør i DSB Drift til Helsingør Dagblad.