IC4-togene får baghjul.

Når DSB's IC3-tog suser af sted med 180 kilometer i timen, vil det nye IC4-tog kun se bagenden af det ellers tyve år ældre tog. IC4-toget er nemlig kun godkendt til at køre 160 kilometer i timen på de danske skinner, skriver dr.dk.

Den oplysning
overrasker Enhedslistens Per Clausen:- Jeg havde da det klare
indtryk at IC4-togene var i stand til at køre 180 kilometer i
timen, siger han.Underdirektør i DSB Ove Dahl Kristensen
forklarer, at godkendelsen til at køre 180 kilometer i timen
kommer til næste år, da man i første omgang har valgt en
godkendelsesprocedure, der kun gav tilladelse til 160 kilometer
i timen.

- Det ville have stillet nogle krav, der havde gjort det
besværligere for os i denne fase. Det var meget vigtigere for os
at få det ud at køre med 160 kilometer i timen, end om det lige
kunne køre 180 kilomter i timen, forklarer Ove Dahl
Kristensen.

Den forklaring giver Per Clausen imidlertid ikke
meget for.- DSB har sagt så meget i den her sag. Jeg vil se en
godkendelse på at togene må køre 180 kilometer i timen før jeg
tror på at det kommer til at ske.

I følge BaneDanmark er det muligt at køre 180 kilomter i timen på størstedelen af strækningen mellem København og Aalborg, men ind til videre kommer IC4-toget altså til at ligge 20 kilometer i timen under fartgrænsen.