I fremtiden kan førerløse busser suse forbi tusindvis af arbejdspladser

Man vil nu undersøge, om der kan køre førerløse busser ved et af landets største erhvervsområder. Det har byrådet i Ballerup besluttet mandag aften.

Arkivfoto af den selvkørende bus minibus "Olli" i prøveområdet ved DTU i København. Foto: Mads Joakim Rimer Rasmussen - Ritzau Scanpix

Det er ikke mange år siden, at verdens første førerløse metro i København havde x-factor. 

Nu er det dog ret ordinært at køre med en togvogn uden fører.

Til gengæld står førerløse busser højt på ønskesedlen flere steder i landet, og i Ballerup har man valgt at gå videre med planerne om en førerløs busforbindelse fra s-toget og tværs gennem erhvervsparken Laustrup. 

Det har byrådet besluttet mandag aften på et byrådsmøde. 

Skal gøre det lettere for tusindvis at droppe bilen

Hver dag ankommer mere end 20.000 pendlere for at arbejde i erhvervsområdet, hvor blandt andet Tryg, Topdanmark, NETS, KMD, Leo Pharma, Siemens og Pfizer har sine domiciler.

Størstedelen kommer udefra, og det er noget, man kan mærke i morgentrafikken. 

- Skulle man bygge erhvervsparken i dag, så ville det have været oplagt med en s-togsstation mere. Der er langt fra toget og hele vejen gennem området. Derfor vil vi have undersøgt, hvordan man forbedrer vejen bedst muligt. Det kunne være med en særlig busbane, hvor vi sådan set får et tog på hjul, som kan suse op og ned i myldretiden, forklarer kommunaldirektør Carsten Riis til TV 2 Lorry. 

Han understreger, at det, man nu har godkendt, er en videre undersøgelse af projektet - og altså ikke selve projektet. 

Læs også Studerende på DTU kan snart få lift af selvkørende bus

På nuværende tidspunkt tager det knapt en halv time at gå fra nærmeste togstation til udkanten af erhvervsparken. Foto: Google maps

Flere fordele ved førerløs forbindelse

Af et notat, som er sendt fra Movia til Ballerup Kommune, fremgår det, at man vil søge om én million kroner fra Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen. 

Pengene skal bruges på forundersøgelsen af perspektiverne for en såkaldt højklasse busløsning med førerløs busdrift.

Og der er flere fordele i det førerløse aspekt, påpeger kommunaldirektør Carsten Riis:

- Halvdelen af det, som det koster at drive bussen, er ham, som sidder bag rattet. Man kan bringe omkostningerne ned, hvis bussen er førerløs, siger han. 

- Det er selvfølgelig også interessant, fordi parken er kendt for sine teknologivirksomheder. Men når det så er sagt, så er idéen ikke startet her. Vi kigger grundlæggende på det her, fordi vi vil forbedre den kollektive trafik uden at lægge nye skinner, forklarer han.

Testet på DTU og hospital 

Ballerup Kommune har ikke forpligtet sig til at anlægge en ny busbane. Forundersøgelserne vil blive gennemført og finansieret af Movia med bidrag fra Statens pulje til ”Investeringer i kollektiv bustrafik”. Det var et politisk krav for godkendelsen af planerne, fremgik det af byrådsmødet mandag aften. 

Movia, Region Sjælland, Region Hovedstaden og Metroselskabet har allerede indgået et samarbejde om at teste førerløs teknologi.

I maj startede således første prøvefase med en førerløs bus på Universitetshospitalet i Køge.

På DTU har har man gennem seks måneder testet sikkerheden og teknologien. Her har man puttet skateboards ud foran dem, haft en børnehave omkring mv. 

Læs også Førerløs bus skal inden længe i sving i hospitalslobby

 



Tilmeld dig vores nyhedsbrev og bliv dagligt opdateret

Læs vores privatlivspolitik