03:23

Forbrugerrådet Tænk kritiserer Sjællands nye takstsystem.

Hverdagshelten Steen hjælper forvirrede pendlere med nye takster

Søndag træder et helt nyt takstsystem i kraft - med nye zoner og priser for den kollektive trafik på hele Sjælland.

For tiden er der travlt på Steen Thomassens hjemmekontor i Valby. 

Man skal nærmest være en takstnørd for at gennemskue det her

Steen Thomassen, Datalog

Han bruger nemlig gerne to til tre timer dagligt på at hjæpe frustrerede borgere, der ikke kan hitte hoved og hale i det nye takstsystem, som træder i kraft søndag den 15. januar. 

- Der er de dage, hvor det går vildt for sig, siger han til TV 2 Lorry. 

Læs også Nye takster: Lea mister sin rabat, mens hun venter på pendlerkortet

Han har nørdet det nye takstsystem, fordi han er datalog, og fordi han godt kan lide tal og systemer. 

Derfor kan han hjælpe opgivende pendlere med at bestille det bedste periodekort til prisen. 

Det er nemlig ikke nødvendigvis smartest bare at købe et periodekort fra a til b. 

Eksempelvis koster det 1490 kroner for tyve zoner mellem Helsingør og København.

Men for samme pris kan du faktisk få 36 zoner, hvis du køber et periodekort mellem Dronningmølle og Roskilde. 

Læs også Pendler vinker farvel til toget: Det er ikke prisen værd

- Man skal være nærmest takstnørd for at gennemskue det her, siger Steen Thomassen til TV 2 Lorry. 

Det virker ikke som om, at det har givet mere klarhed

Lone Fruerskov Andersen, Forbrugerrådet Tænk

Og han bakkes op af Forbrugerrådet Tænks Passagerpulsen, der beskæftiger sig med kollektiv trafik. 

- Det virker ikke som om, at det har givet mere klarhed og forenkling, siger afdelingschef Lone Fruerskov Andersen til TV 2 Lorry. 

Det var ellers netop indviklede takster, der fik Rigsrevisionen til at kræve et nyt system.

Ifølge Forbrugerrådet går de nye takster ud over beboerne i hovedstadsområdet, der før havde et alle-zoners kort, men som nu skal betale mere for mindre rejsefrihed. 

Læs også Nordsjællandske pendlere taber i nyt takstsystem

Hos Movia holder man dog fast i, at det nye system er bedre. 

- Vi har sagt, at alle de veje, som rejseplanen fortæller os er den gode måde at komme fra a til b på, er med. Men man betaler kun efter fugleflugtsafstanden, der er den korteste vej, siger centerchef Eskil Thuesen til TV 2 Lorry. 

Hvordan kan det være mere enkelt, at man skal sidde og fifle for at få det bedst mulige periodekort?

- Jeg synes ikke, det er at fifle. Jeg synes, at der er muligheder for at optimere, og det skal man være velkommen til. 

Hvis du ikke selv er i stand til at optimere, så kan Steen Thomassen kontaktes på facebooksiden 'Takst Sjælland'.