02:55

Virksomheden Mille Food i Hundested producerer modermælkserstatning, som sælges på det kinesiske marked. Det kan snart blive en indbringende affære. Video: Thomas Lekfeldt / Ritzau Scanpix

Hundested-eventyr forude: Kina vil investere en halv milliard

En fabrik i Hundested står sandsynligvis foran et dansk eksporteventyr. - Markedet i Kina er næsten umætteligt, siger økonomichefen.

Den grå fabriksfacade ser ikke ud af så meget. Men det, fabrikken indeholder, kan blive starten på et stort eksporteventyr for Hundested-virksomheden Mille Food.

- Her skal vi lave modermælkserstatning til Kina og til resten af EU.

Vores hovedmarked er Kina, hvor markedet nærmest er umætteligt

Martin Thomsen, økonomichef, Mille Food

Ordene kommer fra Martin Thomsen, der er økonomichef i Mille Food. Sammen med resten af Hundested-virksomheden står han foran en mulig investering på 500 millioner kroner fra Kina.

Mille Foods ramt en guldåre. Det hvide pulver modermælkserstatning er en stor eksportsucces til Kina. Så stor, at virksomheden Mille Food nu står foran en investering på en halv milliard danske kroner. 

Læs også Kendte får politisk debut ved KV: "Det er ikke en lige kamp"

Den danske modermælkserstatning er i ekstremt høj kurs på det asiatiske marked på grund af den høje kvalitet.

- Vores hovedmarked er Kina, hvor markedet nærmest er umætteligt. Det skal produceres her i Danmark i Hundested, hvor vi laver den bedste modermælkserstatning, siger økonomichefen.

Kvaliteten af den danske mælk og unikke QR-koder på dåse er blandt de faktorer, der gør modermælkserstatningen på dåse til en luksusvare på den anden side af jorden.

Modermælkserstatning i Kina er i væsentligt lavere kvalitet. Mælken er simpelthen generelt dårligere end mælken er fra Skandinavien

Martin Thomsen, økonomichef, Mille Food

Modermælkserstatningens kvalitet er for alvor kommet i fokus hos kineserne, efter en skandale dræbte flere spædbørn og gjorde op mod 300.000 syge, med erstatning der indeholdt plasticstoffet melamin.

- Modermælkserstatning i Kina er i væsentligt lavere kvalitet. Mælken er simpelthen generelt dårligere end mælken er fra Skandinavien, siger Martin Thomsen.

Dansk Industri: Fornuftigt ryk mod Kina

Chefkonsulent hos Dansk Industri, Anders Kjøller, mener, at det er en god idé for Hundested-virksomheden at se mod Kina, for at komme ind på det store marked.

Det vil de betale en ekstraordinær høj pris for. For det er deres børn, det handler om

Anders Kjøller, chefkonsulent hos DI

- Det vil de betale en ekstraordinær høj pris for. For det er deres børn, det handler om, siger han til TV 2 Lorry og tilføjer:

- Derfor er der en helt anden villighed til at betale en pris, som, set med danske øjne, er utrolig høj.

Dansk Industri mener også, at der kan være god mulighed for, at virksomheden kan nå helt til tops.

- Det kinesiske marked vokser stadigvæk. Også det kinesiske marked for modermælkserstatning. Det vil isge, at det er et fantastisk udstillingsvindue til hele verden: Hvis man eksporterer til Kina, så er der også muligheder andre steder, siger Anders Kjøller.

Uh, "the sky is the limit"!

Martin Thomsen, økonomichef, Mille Food

Drømmen er at fordoble antallet af medarbejdere i takt med, at virksomheden fordobler sin omsætning. Ifølge økonomichef Martin Thomsen er det svært at regne ud, hvor langt eventyret i Asien rækker.

Hvor langt kan I nå?

- Uh, "the sky is the limit"! Det tror jeg ikke, vi kan spå om endnu, siger økonomichefen.

Hvis delegationen fra Kina vælger at investere i Mille Food, skal pengene bruges på endnu en fabrik, oplyser de til TV 2 Lorry. 

Læs også Turismebidrag skåret af kommunen: Kan give færre krydstogter