MODELFOTO: Hovedstadens Letbane ved Herlev Hospital Foto: Presse / Hovedstadens Letbane

Hovedstadsområdets første letbane forsinket

En undersøgelse af økonomien i letbanen forsinker nu projektet med et halvt år.

En letbane er planlagt til at skulle skære igennem 11 kommuner fra Ishøj til Lyngby-Taarbæk. Men projektet er blevet et halvt år forsinket, skriver Ingeniøren.

Det skyldes, at transportminister, Ole Birk Olesen, Liberal Alliance, har bestilt en ekstern kulegravning af budgettet på letbanen, der koster omkring fire milliarder. 

Det gør han, selvom der kun er gået et år, siden den tidligere transportminister offentliggjorde en tilsvarende undersøgelse. Den viste, at der kun var 18 procent luft i budgettet, selvom ministeriet krævede 30 procent.

I november modtog Letbanen entreprenørernes bud, men Letbanen vil ikke offentliggøre buddene, før transportministeren har fået svar på revisorundersøgelsen.

Læs også Ballade om Letbanen - igen

Og den er først klar til januar, oplyser Trine Græse, borgmester i Gladsaxe og formand for et forum af borgmestrene i de 11 kommuner, som letbanen løber igennem. 

- Vi var godt klar over, at der var mulighed for en yderligere ekstern undersøgelse, men når vi nu har lavet undersøgelser tidligere, havde vi håbet, at det var tilstrækkeligt, siger Trine Græse til Ingeniøren.

I både Odense og Aarhus er man også  gang med at etablere en letbane.

Her skal letbanen køre:

  • Letbanen skal være 27 kilometer lang og have 28 stop.
  • Den løber igennem 11 kommuner: Lyngby-Taarbæk, Gladsaxe, Herlev, Rødovre, Glostrup, Vallensbæk, Albertslund, Brøndby, Hvidovre, Høje-Taastrup og Ishøj.
  • Den forventes nu at åbne i 2024.

 

Læs også Stor interesse for letbanen: Investeringer for 32 milliarder på vej