Hovedstadskommuner halter efter på Facebook

Kun hver anden kommune i hovedstadsregionen er på Facebook. Nogle kommune fravælger bevidst det populære sociale medie.

Hvor kan jeg få fornyet mit pas? Hvornår har daginstitutionerne lukket? Hvordan skal jeg sortere mit affald?

Der kan være mange spørgsmål, når man som borger skal henvende sig hos kommunen, men i hovedstadsområdet er det langt fra alle, der kan spørge det lokale rådhus på Facebook.

Ud af 33 kommuner, der inkluderer Roskilde, Køge, Lejre og Solrød, er det kun 19 af kommunerne, der har en officiel side på det sociale medie. Det viser en optælling foretaget af P4 København.

I Høje-Taastrup følger næsten ti procent af borgerne kommunens Facebook-side, og her er borgmester Michael Ziegler (Kons.) meget tilfreds med kommunens brug på Facebook.

- Vi bruger Facebook meget. Vi bruger det til at fortælle om vores Borgerservice, hvor kan man få fornyet sit pas og skrive sit barn op til skole. Vi bruger det til at få input fra borgerne i forhold til vores politikker. Men vi bruger også Facebook til at advare om akutte situationer, hvis nogen er blevet påkørt, så kan vi advare om en trafikal situation, siger Michael Ziegler til P4 København.

I andre kommuner har man bevidst valgt at gå uden om Facebook. Det gælder fx i Ballerup.

- Det bliver nemt en rodebutik, hvor det er svært for borgerne at gennemskue, hvem det er der sidder i den anden ende. Desuden øger Facebook borgernes forventninger til svartider, og det vil vi i mange tilfælde ikke kunne leve op til, hvis vi skal sikre borgerne ordentlige svar, siger kommunaldirektør Eik Møller til P4 København.

Som kommune er det fornuftigt at være kritisk overfor Facebook, mener Benjamin Rud Elberth, der er digital chef i kommunikationsbureauet Geelmuyden Kiese.

- Når man bruger Facebook, så kommer der både benzin på de gode historier, men der kommer absolut også benzin på de dårlige sager, som kommunerne kan sidde med. Så hvis kommunerne har en dårlig sag, skal de også tackle de meget kritiske borgere på Facebook, der råber med mange udråbstegn, siger Benjamin Rud Elberth til P4 København.

Han påpeger dog, at det er en balancegang, for kommunerne kan også få mere aktive borgere, hvis Facebook bruges rigtigt.

- Vi kan se, at de kommuner, der er bedst til at inddrage borgerne først på de sociale medier, der føler borgerne sig også engageret i lokaldemokratiet og møder op til flere ting. Og derved har borgerne også en kommune, hvor borgerne har lyst til at være medskabere og tager ansvar for de beslutninger, der er, siger han til P4 København.