Hovedstaden får længere bilkøer trods trængselsforslag

Kommissionens anbefalinger sænker ikke trængslen i hovedstaden i forhold til i dag trods milliardinvesteringer

Selvom alle de forslag, som Trængselskommissionen torsdag afleverer til transportminister Pia Olsen Dyhr (SF), bliver realiseret, så mindsker det ikke problemerne med bilkøer i hovedstaden i forhold til i dag.

Det vurderer kommissionen selv trods investeringer på mellem 32 og 42 milliarder kroner frem mod 2025, fordi de stadig flere danskere og deres biler presser vejene til og fra hovedstaden.

- Frem mod 2025 medfører det, at den tid bilerne bruger på trængsel næsten fordobles i forhold til i dag. Kommissionens strategi vil forbedre situationen, men kan ikke forhindre stigende trængsel i hovedstaden, skriver kommissionen.

9,3 mill. timer i bil til og fra Kbh.

Sidste år brugte danskere samlet 9,3 millioner timer i bilen til og fra København, viser beregninger fra Tetraplan. Flere danskere i bil vil sætte de kedelige timer i bilen op til 18,4 millioner i 2025.

Med kommissionen anbefalinger vil danskerne kun få 15,6 millioner timer i bilkøer. Det vil sige 15 procent mindre end uden tiltagene til flere milliarder.

Trængselskommissionen anbefaler et forsøg med roadpricing, hvor bilafgifter omlægges til afgifter alt afhængig af, hvor langt du kører samt hvor og hvornår.

Hvis det senere indføres på landsplan, vil roadpricing sammen med anbefalingerne kunne mindske forsinkelsen på grund af trængsel i forhold til den samlede rejsetid.

I dag forsinkes danskerne med 5,6 procent af deres rejsetid omkring hovedstaden. Uden roadpricing og trængselsanbefalinger stiger det ifølge kommissionen til 9,3 procent. Med tiltag og roadpricing vil bilister kun spilde 4,9 procent af deres rejsetid i køer i 2025.


Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik

Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik