Hotline til kritik af plejefirma bliver nu selv kritiseret

Arkivfoto Foto: Asger Ladefoged - Scanpix

Gribskov Kommunes nye hotline får en kølig modtagelse af det lokale ældreråd.

Fra i onsdags har borgere og pårørende kunnet rette deres spørgsmål og klager over plejefirmaet Attendo til en ny hotline. 

Plejefirmaet er flere gange blevet kritiseret af både fagorganisationer, tidligere ansatte og borgere.

Telefonlinjen er blevet oprettet, efter Attendo fik et rødt påbud af Gribskov Kommune i en sag om plejesvigt af en 91-årig kvinde, der senere døde.

02:42

Det er for svært at komme igennem til Gribskov Kommunes nye hotline, lyder kritikken fra Gribskov Ældreråd.

Luk video

Læs også Kvinde døde efter fejl fra plejepersonale

Ældreråd: Man risikerer at miste modet 

Men den nye hotline er langt fra varm nok, mener Gribskov Ældreråd.

Den har nemlig begrænsede åbningstider og risiko for at skulle vente i kø, da man skal ringe til kommunens normale hovednummer. 

Herfra bliver man så viderestillet til den relevante medarbejder. 

- Hovedproblemet er, at det overhovedet ikke er en hotline. For det, jeg forstår ved en hotline, er, at man kan komme direkte i forbindelse med den, man gerne vil give sit budskab til, fortæller Torben Møgelhøj, der er formand for Gribskov Ældreråd. 

Han synes, det er urimeligt, at telefonlinjen ikke er mere tilgængelig, når Gribskovs politikere beder borgerne om at videregive de oplysninger om Attendo, som de skulle brænde inde med. 

Hovedproblemet er, at det overhovedet ikke er en hotline.

Torben Møgelhøj, formand for Gribskov Ældreråd

Hvorfor er det så vigtigt, at man kan komme igennem direkte, hele dagen og uden ventetid?

- Fordi når man har et problem, som man måske er lidt i tvivl om, om man vil bringe op, så skal det være nemt at komme til, og så skal man kunne fyre sit budskab af, mens man har modet til det, mener han.

Læs også Gribskov opretter hotline efter kritik af plejefirma

Direktør: nummeret er kendt og fungerer

Social- og sundhedsdirektør Mette Birbaum, Gribskov Kommune, forklarer, at kommunen har valgt, at hotlinen skal gå gennem kommunens hovednummer, fordi det er et nummer, som folk allerede kender til. 

Men denne her model med tre til syv daglige åbningstimer, og hvor man kan risikere at skulle stå i kø og så først bagefter blive viderestillet til den rigtige medarbejder - er det, hvad I forstår ved en hotline? 

- Det er sådan, at langt de fleste borgere kommer igennem på vores hotline og igennem vores callcenter meget, meget hurtigt. Det er rigtigt, at der inden for de sidste dage har været en spidsbelastning, fordi at det her op til månedsskiftet er udbetalingsdag, og der er ekstra pres på. Men generelt så fungerer vores callcenter, og borgerne kommer igennem på få minutter, siger Mette Birbaum.

Kommunen har haft tre henvendelser til hotlinen siden åbningen, og har ifølge direktøren ikke fået meldinger om, at borgerne havde problemer med at komme igennem.

Hun garanterer, at kommunen følger udviklingen tæt.