Hoteller udnytter luftkaos

Hundredtusindvis af strandede passagerer har fået hotellerne til at skrue priserne voldsomt i vejret. I den hollandske storby Amsterdam var prisen for en overnatning i går adskillige steder fordoblet, og også i København er priserne eksploderet. Det skriver Politiken lørdag.

Hundredtusindvis af strandede passagerer har fået hotellerne til at skrue priserne voldsomt i vejret.
I den hollandske storby Amsterdam var prisen for en overnatning i går adskillige steder fordoblet, og også i København er priserne eksploderet. Det skriver Politiken lørdag.
Eksempelvis på Quality Hotel Airport Dan, hvor prisen på et standardværelse i går lød på 1.240 kroner - en stigning på over 40 procent i forhold til grundprisen på 880 kroner. Ekstraregningen lander hos almindelige forbrugere og flyselskaberne, der ved lov skal dække deres strandede passagerers omkostninger til logi. DI, organisation for erhvervslivet, kalder hotellernes praksis for uklædelig.
»Når luftfartsselskaberne nu er havnet i denne svære situation, som de er uden ansvar for, er det ikke klædeligt, at hotellerne drejer ekstra på håndtagene for at tjene flere penge«, siger Michael Svane, direktør i DI Transport, til Politiken.
De opskruede hotelpriser fik i går flere vrede luftfartsselskaber til at kontakte deres brancheorganisation. Ifølge Michael Svane kan den kontroversielle prispolitik få et efterspil, da flyselskaber til hverdag har et nært samarbejde med hotelkæderne.
Men det er helt normalt og følger en automatiseret prispolitik, der hæver prisen i takt med efterspørgslen, lyder forklaringen.
»Hvis jeg står i udlandet og tager det sidste sæde i et fly, så betaler jeg den absolut højeste pris, uanset om jeg har en nødsituation i min verden. Så det er ikke noget, flyselskaberne er ubekendte med, for de praktiserer det jo selv«, siger Allan Agerholm, formand for Horesta i hovedstaden, til Politiken.