Hospital vinder fornem pris for digital kontakt til patienter

Skræddersyet tilbud til patienter på Nordsjællands Hospital vinder Danish Design Award.

Foto: © Herzog & de Meuron - Vilhelm Lauritzen Arkitekter

Negativ omtale i forbindelse med stigende byggepriser, problemer med grundvandet og manglende sengepladser har indtil fyldt i overskrifterne, når talen falder på det nye supersygehus i Hillerød, der skal stå klar i 2022.

Men nu kan Nordsjællands Hospital glæde sig over en positiv nyhed, for hospitalet vandt for få dage siden en pris i den prestigefyldte Danish Design Awards, som hvert år uddeles af designbranchen.

Prisen er givet i kategorien ”Outstanding service” for projektet ’Min forløbsassistent’, som er et nyt digitalt testforløb for patienter.

Patienter kommunikerer med hospital via app

Den prisvindende løsning betyder, at patienterne gennem en app kan kommunikere med personalet på hospitalet og modtage målrettet information om deres forløb, når de har brug for det. Samtidig kan medarbejderne planlægge bedre, fordi det bliver lettere at forudsige aflysninger.

- I arbejdet med Nyt Hospital Nordsjælland gør vi os umage hver dag for at nytænke fremtidens sundhedsvæsen. Det er en pligt, når man skal bygge et helt nyt hospital, og derfor er vi også meget glade for prisen. Min forløbsassistent er et projekt, der skaber synlig værdi for patienterne nu og her. Samtidig er det en løsning, der kan inspirere og integreres med nye digitale sundhedsløsninger mange år frem, siger Henrik Schødts, der er projektdirektør på Nyt Nordsjællands Hospital og vicedirektør på Nordsjællands Hospital.

Nordsjællands Hospital og virksomheden Emento vandt 13. maj en pris af Danish Design Awards, som hvert år uddeles af designbranchen.

E-boks er forældet

På Nordsjællands Hospital blev forløbet først udviklet til knæpatienter, der blev mødt af en overvældende strøm af informationer før og efter deres operation. Patienterne modtog blandt meget andet 55 sider upersonlig information via e-boks over et forløb på tre måneder.

Med app’en får patienterne i stedet pop’up beskeder, f.eks. når de skal faste, og de kan skrive direkte med sygeplejerskerne, der svarer, når de har tid.

- Vi er meget stolte af prisen. Med løsningen viser vi værdien af at inddrage både sundhedspersonale og patienten i arbejdet på at sikre, at patienterne får den rette viden på det rette tidspunkt i deres behandlingsforløb, siger Mikkel Bech, stifter og kreativ direktør i Emento, der har udviklet app’en til Nordsjællands Hospital.

Tilmeld dig vores nyhedsbrev og bliv dagligt opdateret

Læs vores privatlivspolitik