03:18

Hos restaurant Taljer i København koster udeblevne gæster i gennemsnit 81.000 kr. om måneden. Masser af restauranter har store problemer med gæster der reserverer bord - men ikke møder op. Og det er til stor frustration for de restaurant-drivende. For udeblivelserne truer nemlig deres forretning.

Horesta: Stort problem med 'no shows' på restauranter

"Bordet fra igår kan ikke sælges i dag - det er jo ikke konservesdåser, vi sælger" siger Horesta om den økonomiske faldgrube "no shows" hos restauranter.

- Jeg vil tro, at det sker inden for et halvt år måske. Allerede der kan det være, at vi er nødt til at dreje nøglen, fordi vi har de her "no shows". 

Sådan løb den dystopiske fremtidsudsigt igår fra ejer af succesrestauranten Taller, Jacob Brink Lauridsen.

Han mener, at problemet med kunder, der ikke dukker op, let kan løses. Men det kræver en ændring af lovgivningen, der stiller restaurationerne bedre.

- Det er jo et stort problem, som egentlig er ret nemt at løse. Det, det kræver er, at vi kan få ændret lovgivningen, så vi kan få love - ligesom hotellerne også gør det - at tage imod kreditoplysninger fra vores gæster.

Læs også Nødråb fra restauranter: Gæsterne ser stort på afbud

Som lovgivningen er nu, må restauranter ikke selv trække penge fra de gæster, der vælger at udeblive, uden at give besked.

I restauranternes brancheorganisation Horesta genkender man problemet. De håber nu, at kunne ændre reglerne, så det bliver nemmere for restauranter at klare sig - også selvom gæster med reservationer ikke dukker op.

- Det er et stort problem. Man skal jo huske, at det bord vi ikke sælger i aften på restauranten , det kan vi ikke sælge i morgen. Det er jo ikke konservesdåser, vi sælger her - det er friske råvarer, siger administrerende direktør for Horesta, Katia K. Østergaard til TV 2 Lorry og fortsætter

- Og det betyder altså, at der står personale klar og at der er købt dyre råvarer ind. Og kommer gæsten ikke, så står man altså med et stort tab på restauranten.

Horesta ønsker en ordning for restaurationsbranchen, som ligner den hotellerne har. Her er det nemlig almindeligt at opkræve et beløb, hvis gæsten ikke møder frem i tide.

- Og man kunne sagtens forestille sig, at noget lignende kunne ske på restauranterne, siger direktøren.

Du kan se hele vores indslag om de pressede restauranter over artiklen.