Højhusplaner smuldrer: Direktør overvejer at rykke tårn til udlandet

Direktør for enormt højhusprojekt erkender, at udsigterne er dystre, efter udvalgsbeslutning mandag. Derfor overvejer han nu at flytte projektet udenlands.

Det skulle have været Nordens højeste tårn. Men de store ambitioner om et højhusbyggeri med forlystelsespark i Nordhavn er ved at falde gevaldigt til jorden.

quote Jeg vil ikke prøve at skjule, at det ser svært ud for HCAAT-projektet. 

Kurt Immanuel Pedersen, administrende direktør, H.C. Andersen Adventure Tower

I hvert fald besluttede et flertal i Københavns Teknik- og Miljøudvalg mandag at stemme for en tidsplan, der gør det så godt som umuligt at realisere det 280 meter højere tårn.

Derfor er det ikke en særligt opløftet direktør hos H.C. Andersen Adventure Tower, som vi fanger dagen derpå:

- Det er en skuffende og overraskende beslutning, skriver Kurt Immanuel Pedersen til TV 2 Lorry.

Trafikale udfordringer

Forvaltningen i Københavns Kommune havde indstillet, at en lokalplan for området på Ydre Nordhavn tidligst kan færdiggøres i 2025. 

Tidligere indslag: Sådan ser planerne for H.C. Andersen Adventure Tower ud. 

Den indstilling blev stemt igennem af et flertal i udvalget bestående af Alternativet, Socialdemokratiet, SF, Radikale Venstre og Enhedslisten.

For holdet bag tårnet i Københavns Nordhavn var det dog nødvendigt, at udvalget kunne godkende en tids- og procesplan, hvor en ny lokalplan for området kan være klar i 2020, så byggeriet kan påbegynde i 2023:

- Jeg vil ikke prøve at skjule, at det ser svært ud for HCAAT-projektet. Med vedtagelsen af den lange tids- og procesplan, hvor vi først kan opnå en lokalplan om hele 7 år i 2025, så er det meget tvivlsomt, om vi kan indgå den betingede grundkøbsaftale med By & Havn, som er en forudsætning for investorernes medvirken, lyder det fra Kurt Immnanuel Pedersen.

Det er denne placering, projektet er udset til.
Det er denne placering, projektet er udset til.
Foto: Projekteringsskitse fra Bjarke Ingels Group

Frygter trafikale udfordringer

En væsentlig årsag til, at forvaltningen og flertallet af politikerne vil vente med byggeriet, handler om trafik.

quote Vores hensyn må være til alle Københavnere. Vi kan ikke forsvare at gå i gang med et stort byggeprojekt, før området i Ydre Nordhavn er klar til det.

Mette Annelie Rasmussen, medl. af Teknik- og Miljøudvalget, Radikale Venstre

Forvaltningens har nemlig vurderet, at området i Nordhavn endnu ikke er rustet til at kunne håndtere ekstra trafik.

- Vores hensyn må være til alle Københavnere. Vi kan ikke forsvare at gå i gang med et stort byggeprojekt, før området i Ydre Nordhavn er klar til det, lød det blandt andre fra Radikale Venstres Mette Annelie Rasmussen efter udvalgsmødet og fortsætter:

- Vi har fået et tilbud fra et ambitiøst projekt, som jeg stadig håber, kan blive til noget. Men vi er nødt til at få trafikproblematikken på plads. Vi kan ikke sætte et projekt i søen, som giver en yderligere og uoverskuelig trafikbelastning for byen. Det vil ikke være fair over for København.

Overvejer anden kommune - eller udlandet

Dén vurdering er holdet bag H. C. Andersen Adventure Tower dog ikke enige i: 

- Rambøll har fremlagt en trafikanalyse, som viser, at de potentielle trafikale udfordringer kan håndteres frem til åbningen af Nordhavnstunnelen og den direkte metroforbindelse. Rambøll har tilmed oplyst, at HCAAT-projektet ikke kan være færdigt til ibrugtagning før 2027, hvor infrastrukturen er på plads, og derfor er der ingen reelle trafikale problemstillinger i perioden før 2027, som kan begrunde en udskydelse, mener  Kurt Immanuel Pedersen.

Ifølge TV 2 Lorrys oplysninger var Liberal Alliance, Dansk Folkeparti og Konservative positivt stemt over for den kortere tidplan, det store projekt havde brug for for at kunne realiseres.

Konservative stillede ved mødet et ændringsforslag, hvor man indstillede til at imødegå H.C. Andersen Adventure Tower-holdets krav.

- Når der kommer nogle og vil lægge 6,5 milliarder kroner i København, kan vi ikke være bekendt at nøle. Det er simpelthen noget svineri. Det svarer næsten til at sige til dem, at de kan hoppe i havnen, sagde Konservatives Jakob Næsager mandag til TV 2 Lorry.

Kurt Immanuel Pedersen håber stadigvæk på et tårn i København, men han frygter, at investorernes tålmodighed vil slippe op: 

- Derfor vil vi nu drøfte med investorerne, hvorvidt projektet skal placeres i anden dansk kommune eller i udlandet.

SÅDAN LØD PLANERNE FOR H.C. ANDERSEN ADVENTURE TOWER

  • Er udset til at ligge på 85.000 m2 grund ved Krydstogtkajen i Københavns Nordhavn.
     
  • I projektet foreslås et højhus på op til 280 meter og en forlystelses- og oplevelsespark samt offentligt tilgængelige friarealer.
     
  • I alt vil den samlede bebyggelse være på op til 150.000 m2 etageareal.
     
  • 25 procent af lejlighederne skal være almene boliger i form af ca. 200 ungdoms- og studieboliger.
     
  • Investeringen koster i alt omkring 6,5 milliarder kroner.
     
  • Projektet er tegnet af arkitektfirmaet Bjarke Ingels Group (BIG).
     
  • Det er håbet, at første spadestik kan tages i 2023 med åbning i 2027.

Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik

Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik