Høje-Taastrup Kommune fik i nat en ny bro: Den skal forbinde Hedehusene med NærHeden

Den københavnske Vestegn er i nat blevet endnu en bro rigere.

Foto: Høje Taastrup Kommune

Den er 42 meter lang. 17 meter bred. Og så er den splinter ny. 

En ny bro, der skal forbinde Hedehusene med det nye boligområde NærHeden, blev natten til søndag løftet på plads af en 75 meter høj kran. 

  Foto: Høje Taastrup Kommune

Og der er flere lækre og imponerende bro-tal at boltre sig i. 

Broen blev leveret i to dele på henholdsvis 30 meter og 12 meter.  Og i alt vejer betonbroen 291 tons. 

Læs også NærHeden skal have et borgerpanel

Endelig spænder den nye bro over Danmarks travleste jernbanestrækning, som var lukket for togtrafik, imens arbejdet blev udført. 

Ifølge Høje-Taastrup Kommune har det været en kompleks opgave at løfte de to brodele på plads, men natten arbejdet er gået godt. 

Broen forventes at åbne i begyndelsen af 2020.

(Artiklen fortsætter under boksen)

Fakta om broen

  • Broen er en skråstagsbro, hvilket betyder, at brodækket hænger i kabler fra en pylon. For denne bro er pylonen skrå og forankret bagud i to ankerblokke, mens forstagene går ned i midten af brodækket mellem de to kørebaner.
     
  • Broen spænder over elektrificeret bane, der er Danmarks mest befærdede banestrækning og hovedåren ind til København. Broen krydser i alt seks spor.
     
  • Indløft af brodæk og enkelte andre delaktiviteter udføres i sporspærringer om natten, men langt størstedelen af projektet udføres med spor i fuld drift.
     
  • Broen fører et kørespor og en delt sti (fodgængere og cyklister) i hver retning over banen.
     
  • Broen er blandet andet funderet på borede pæle, der er 1,2 meter i diameter og op til 30 m dybe.
     
  • Broens underbygning (fundamenter og vederlagsvægge) udføres i beton, mens broens overbygning (brodæk, pylon og stag) udføres i stål.
     
  • Betonkonstruktionerne støbes på stedet. Stålet produceres på værksted, og de store elementer er sammensvejset på byggepladsen.
     
  • Brodækket er produceret på værksted i ni dele, der er fragtet til byggepladsen. Seks af delene er sammensvejset til at udgøre den nordlige del af brodækket, mens de resterende tre dele er sammensvejse til at udgøre den sydlige del.
     
  • De to brohalvdele løftes ind med kran og støttes af en midlertidig mellemunderstøtning. Efterfølgende sammensvejses de to brohalvdele og pylon og stag monteres. Derefter kan den midlertidige mellemunderstøtning fjernes.
     
  • Broens længde er 42 meter, og bredden er 17 meter. Pylonens længde er 28 meter.
     
  • Høje-Taastrup Kommune og NærHeden P/S samarbejder om at opføre den nye bro.
     
  • Arkitekt: DISSING+WEITLING

    ​​​​​Kilde: Høje-Taastrup Kommune
Se mere

  Foto: Høje Taastrup Kommune

  Foto: Høje Taastrup Kommune

  Foto: Høje Taastrup Kommune

  Foto: Høje Taastrup Kommune

 

Tilmeld dig vores nyhedsbrev og bliv dagligt opdateret

Læs vores privatlivspolitik