Kender du det, at det ikke altid er lige let at holde styr på nøglerne? Forestil dig at have ti gange så mange. Det kender hjemmehjælperne i København alt til, men nu er det fortid med de fysiske nøgler.
For nu skal hjemmehjælperne i Københavns kommune kun have telefon på sig, når de skal ind til borgerne.
En app gør det nemlig muligt at åbne og låse borgernes døre helt, samtidig med at borgerne stadig kan bruge deres traditionelle fysiske nøgle, og den nye digitale løsning, glæder SOSU-medhjælper, Sonja Sørensen:
- Jeg er utrolig glad for den, selvom det stadig er lidt nyt, siger hun.
Gavn for borgere og hjælpere
Førhen skulle Sonja Sørensen have et helt bundt nøgler med rundt til de cirka 10 borgere, hun besøger to gange dagligt for at komme ind med frokost eller aftensmad, nu kan hun nøjes med BeKey APP’en, der ifølge hende gør arbejdsdagen lidt lettere:
- Det gør den forskel, at vi nu ikke længere skal rende rundt med lommen fuld af nøgler og være bange for at miste dem, og så er det bare en hurtigere måde at komme ind til borgerne på.
- Det gør, at jeg lettere kan hjælpe en kollega. Hvis jeg ringer til en kollega og vil hjælpe hende, fordi jeg har lidt ekstra tid, så skal jeg ikke fare hen til hende for at få nøglen, jeg kan tage direkte hen til borgeren.
Appen er udviklet af den danske virksomhed, BeKey, og er nu blevet implementeret som fast redskab til Københavns Kommunes korps af hjemmehjælpere efter en succesfuld prøveperiode.