Foto: Lorry

Hjemmehjælpere i Helsingør siger ja til straffeattester

Medarbejderne i Helsingør Kommunes Hjemmepleje mener, at det er en god ide at indføre kontrol af straffeattester blandt ansatte i ældreplejen, skriver Helsingør Dagblad.

Helsingørs borgmester Johannes Hecht-Nielsen (V) har ellers forsvaret kommunens holdning om, at ansatte i hjemmeplejen ikke skal have tjekket deres straffeattester inden de bliver ansat.

- Hvor er det dejligt, at der er nogen, der spørger os. Det kunne vi også godt tænke os borgmesteren havde gjort, inden han gik ud, og udtalte at det er en dårlig ide at indføre kontrol af straffeattester blandt de ansatte i ældreplejen, siger én af de ansatte, Birgitte Klinker, fra kommunens hjemmeplejegruppe i Helsingør Centrum, som i går holdt frokost i hjemmeplejens lokaler i det gamle Øresundshospital i Fiolgade.

Debatten om straffeattester er et af de emner, der de seneste uger har været et tilbagevendende emne i frokoststuen i kølvandet på at en ansat i Helsingør kommunes hjemmepleje, som tidligere viste sig at være straffet for berigelseskriminalitet, blev afsløret i at stjæle fra en borger i arbejdstiden.

- Det er anden gang, jeg har været ude for, at en kollega, som man slet ikke har haft mistanke til, er blevet afsløret i at være uærlig. Det er forfærdeligt at opleve, hvor meget det påvirker os alle sammen, at en kollega bliver afsløret som tyv, fortæller sygeplejerske Birgitte Klinker, som er ansat i Helsingør Kommunes ældrepleje på 12. år.

Birgitte Klinker er som de øvrige 15 kollegaer, der er tilstede, ikke i tvivl om det gavnlige i at indføre kontrol af straffeattester ved nyansættelser.
- Det er en god ide. Det vil både beskytte medarbejdergruppen mod ubegrundet mistanke og skabe mere tryghed for borgerne, mener Birgitte Klinker.

- Jeg er rystet over, at kontrol af straffeattester ikke allerede er indført. Jeg troede, det var kotyme. Vi arbejder trods alt med nogle af samfundets svageste og mest sårbare borgere. Jeg kan kun ryste på hovedet over dem, der mener, at det vil skabe unødig mistanke. -Hvem er det, de vil beskytte ? Det er ubehageligt, at vi ikke kan fortælle vores borgere, at kommunen kun ansætter folk med en ren straffeattest. Det er med til at kaste unødig mistanke på os som medarbejdergruppe, mener sosu-assistent Lisette Drejer.

Samme holdning har kollegaen Anette Holm.

- Jeg har tidligere været tilknyttet et privat vikarbureau, hvor jeg skulle fremvise straffeattest, da jeg blev ansat. Jeg må indrømme, at det satte nogle tanker i gang. Men efter den her sag, er jeg ikke i tvivl. Vi er alle sammen så påvirkede af det, der er sket, at vi ville føle os bedre tilpas, hvis det var praksis at man skulle vise en straffeattest.