Luftfoto af Hotel Marienlyst i Helsingør. Foto: Steen Jespersen - Scanpix

Her omsættes der for en mia. på helt særlig type turister

Mødeturismen tegner sig for knapt en fjerdedel af den samlede turismeøkonomi i Kongernes Nordsjælland.

Der kan tjenes store summer på at tiltrække turister til eksempelvis mødekonferencer.

Det viser en økonomisk effektmåling af turismens betydning i Kongernes Nordsjælland, som VisitDenmark står bag.

Her fremgår det, at mødeturismen tegner sig for knapt en fjerdedel af den samlede turismeøkonomi. I tal svarer det til 1,1 milliard ud af 4,9 milliarder kroner.

Det er andet år i træk, at mødeturismen ligger på over en milliard. Mødeturisme udgør dermed en større og værdifuld del af Nordsjællands samlede turismelandskab, oplyser Visitnordsjælland i en pressemeddelelse.

Dette er dog på ingen tilfældigt. Siden 2012 har VisitNordsjælland således arbejdet målrettet på at få flere mødeturister til Nordsjælland.

Læs også Hot, hottere hottest: Turisterne strømmer til Gribskov

Styrke i at samarbejde på tværs

Helt konkret har det udmøntet sig i netværket ”Unikke Mødesteder i Kongernes Nordsjælland” – et ret enestående samarbejde mellem konkurrenter, der er gået sammen om ikke alene at markedsføre sig under et fælles brand, men også at ”dele” gæster, så Nordsjælland kan huse større konferencer fordelt på flere mødesteder.

Overnatning, bespisning, program og transport samarbejdes der om, så større konferencer kan blive en realitet, og at de tilrejsende møde- og konferencegæster kan få flere oplevelser i en mødepakke.

Som et helt nyt tiltag lancerede VisitNordsjælland også i 2017 en ”Knowledge & Inspiration” brochure, hvor mødeplanlæggere bliver præsenteret for lokale virksomheder, de kan inkludere i et møde- eller konferenceprogram.

Læs også Flere turister lejer sommerhuse i Nordsjælland

Grænser bliver brudt ned

Det lokale erhvervsliv i VisitNordsjællands fem ejerkommuner bliver på denne måde markedsført som attraktioner, grænser bliver brudt ned og samarbejde på tværs af erhvervssektorer er en realitet.

- At konkurrenter i et benhårdt marked var modige og turde samarbejde på tværs, er grunden til at vi nu står så stærkt i Nordsjælland, siger Berit Elmark, der har ledet og markedsført netværket siden 2012.

- Den tillid, som nu er opbygget imellem de forskellige mødesteder er bogstavelig talt guld værd. Ikke kun i forhold til omsætning og muligheden for at tiltrække større konferencer, men også i form af vidensdeling og anden intern hjælp konkurrenterne imellem.

Netværket ”Unikke Mødesteder i Kongernes Nordsjælland” favner bredt over fem kommuner og både større og mindre mødesteder.

Fra starten har netværket stort set været drevet som en selvstændig virksomhed under VisitNordsjælland med egen strategi, budget og markedsføring, et koncept, der nu kopieres flere steder rundt om i landet.

Læs også Her opfordrer kommunerne boligejere til Airbnb-udlejning