Her lærer børn at læse på kun fem dage

Undersøgelse viser, at Danmarks børn er blevet dårligere til at læse. Læseuniverset i København har dog fundet den rette løsning på problemet.

- Det er ikke særligt sjovt, og det er meget er irriterende, fordi man ikke er lige så god som alle andre, og det vil man gerne, fortæller Niel Heldt Funch på 9 år.

Han er én af de mange danske børn, der dagligt kæmper en kamp for at lære læsningens kunst. Derfor modtager han nu undervisning i Læseuniverset på Østerbro i København, hvor børn i folkeskolen kan lære at læse på kun 5 dage.

Antallet af børn i 4. klasse, der læser under et middel-niveau, er steget  fra 12 procent i 2011 til 15 procent i 2016. Det viser den internationale undersøgelse PIRLS, som står for Progress in International Reading Literacy Study.

Danske børn læser hermed dårligere end børn fra samtlige af de resterende skandinaviske lande.

quote Når man sidder der og ikke kan det, som de andre godt kan. Så er det lidt irriterende.

Niel Heldt Funch, Skoleelev, 9 år

Maria Lenskjold Christensen har valgt at tage sagen egen hånd. Hun startede projektet Læseuniverset for fire år siden, som er et kursus for børn med læsevanskeligheder. I dag har stedet tre faste medarbejde og undervisningslokaler i både Århus og København.

Børnene starter med en læsetest for at finde ud af barnets niveau.

- Så skræddersyer vi et forløb fuldstændig til det her barn. Og vi har nogle fantastiske materialer, og vi spiller og leger, så børnene får læring ind på en anden måde, end de er vant til, siger Maria Lenskjold Christensen.

Børnene i Læseuniverset får intensiv læseundervisning i en uge. Her forbedres deres læsning med op til flere lixtal -  en skala, der giver et mål for teksters læsbarhed.

- Når vi får børn ind, som er på et bestemt niveau, rykker vi dem 2-3 lixtal på en uge. Og man rykker normalt 5 lixtal på et skoleår, forklarer Maria Lenskjold Christensen.

Det er irriterende at gå i skole

Maria Lenskjold Christensen fortæller også, at de børn, der tilmelder sig Læseuniverset, har svært ved at følge med i undervinsningen og ofte er lidt kede af at gå i skole. De får ikke nok hjælp.

- Skolerne er pressede. De har ikke resurserne til det. Det er klart, at når man står som lærer i en klasse med 28 elever, så er det umuligt, at komme omkring alle – specielt de børn, som så er udfordrede, forklarer Maria Lenskjold Christensen.

Én af dem, som ved, hvordan det er at kæmpe med læsningen, er 9-årige Niel Heldt Funch. Han fortæller, at noget af det, der frusterer ham mest, er ikke at kunne læse de samme bøger som de andre børn.

quote De påstår jo, at hvis bare børnene kan høre, se og har et sprog, kan de lære dem at læse i løbet af en uge. Det er simpelthen falsk varebetegnelse.

Claus Hjortdal, Formand for Skolelederforeningen

- Når man sidder der og ikke kan det, som de andre godt kan. Så er det lidt irriterende, siger han.

Han fortæller også, at man i klassen skal skrive sig på en liste for at få hjælp, men at ventetiden kan være lang, og at den ikke altid bliver brugt lige produktivt.

- Så sidder man og venter på, at det bliver ens tur, og så finder man på et eller andet at lave, og så får man skæld ud, og det er jo heller ikke særlig sjovt. Så føler man bare, det bliver endnu mere irriterende at gå i skole, siger den 9-årige skoleelev.

Læseuniverset er falsk varebetegnelse

Claus Hjortdal, der er Formand for Skolelederforeningen, mener dog ikke, at et privat foretagende som Læseuniverset er den bedste løsning. Han mener at kursuset er et hurtigt fiks.

- Man sidder en enkel voksen og med et enkelt barn, men når man er færdig, går barnet jo ud til en anden underviser og til en anden kontekst, hvor man sidder mange sammen. Og at det forgår gnidningsløst, tror jeg simpelthen ikke på, siger Claus Hjortdal.

Han tror heller ikke, at effekten af Læseuniversets arbejde er så stor, som de selv giver udtryk for.

- De påstår jo, at hvis bare børnene kan høre, se og har et sprog, kan de lære dem at læse i løbet af en uge. Det er simpelthen falsk varebetegnelse, fortæller Claus Hjortdal.

Modsat Skolelederforeningens formand tror Maria Lenskjold Christensen, at den hjælp de tilbyder har indflydelse i længden.

- Vi giver børnene nogle værktøjer og nogle redskaber til at blive bedre læsere og til at kunne rykke sig fagligt, og det gør de, fastslår Maria Lenskjold Christensen. 

 

Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik

Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik