Foto: Liselotte Sabroe / Scanpix

Her er skolerne, hvor børnene bestemmer

Fire skoler i hovedstadsområdet arbejder med at lære børn om deres rettigheder og tage dem med på råd.

Danske børn skal kende deres rettigheder. Derfor er fire folkeskoler i hovedstadsområdet nu omdannet til såkaldte UNICEF rettighedsskoler.

Det vil sige skoler, hvor undervisningen og det sociale miljø bygger på FN Børnekonventionens 54 rettigheder, og hvor eleverne bliver taget med på råd.

- Danske børn kender ikke deres rettigheder. Faktisk er det kun 23 % af dem der har hørt om børnekonventionen, og det tal er det laveste i Norden. Børn der kender til deres rettigheder står stærkere, siger Anne Mette Friis der er chef for børne- og ungdomsarbejdet hos UNICEF.

Langelinieskolen på Østerbro var den første til at afprøve UNICEFs skoleform i 2015. Efter blot et år fik skolen den bedste vurdering i København ved den nationale trivselstest. Nu følger flere folkeskoler trop, blandt andet Christianshavn Skole. 

- Vi ved, at børn der kender deres rettigheder er mere robuste. Derfor har vi eksempelvis nedsat et rettighedsråd, hvor der er flere børn end voksne, fortæller skoleleder Anni Green Sandhagen.

Christianshavn Skole skal nu til at finde ud af, hvordan de blandt andet fører konventionens artikel 12 bedst ud i den danske skolehverdag: Barnets ret til at give udtryk for en mening og krav på, at denne mening respekteres. 

- Vores elever er allerede demokratisk kompetent. På den måde har vi et godt afsæt for at udvikle en endnu bedre demokratisk forståelse med Børnekonventionen som udgangspunkt.

UNICEFs rettighedsskole har fokus på dannelse frem for læring. Fællesskab frem for individ. Efter at have talt med mange forskellige børn er Anne Mette Friis ikke i tvivl.

- For børn er det meget simpelt. For voksne er det ikke: Hvis alle har lige ret, har vi det godt.