Foto: TV 2 Lorry

Her er de busser der har haft rod med rejsekortet

Movia offentliggør liste med busser, der ikke har været logget korrekt på rejsekortsystemet.

Hver gang en buschauffør starter på en ny rute, skal han eller hun logge bussen på rejsekortsystemet med den korrekte rute og retning via en touch-skærm. Men der kan ske fejl.

Når fejlen sker, betaler buspassagererne for meget for rejsen, fordi buschaufførerne enten glemmer at indstille rejsekortterminalen i bussen eller indstiller den forkert.

Movia har nu offentliggjort en liste over de busser, som ikke har været logget korrekt på terminalen. Listen er baseret på kundehenvendelser og findes på rejsekort.dk og opdateres løbende.

Ifølge den liste, Movia har offentliggjort, har følgende buslinjer på et eller flere tidspunkter i perioden fra 1. maj til 17. maj i år ikke haft korrekt indstillede terminaler:

1A
4A
6A
15E
22
40E
42 
68
166
150S
184
200S
300S
350S
390R
400S

En tiendedel promille af rejserne er berørt

Ifølge Movia foretages der 3,5 millioner rejsekortrejser med busser om måneden i Movias område på Sjælland, Lolland, Falster og Møn. Movia vurderer, at cirka 500 rejsekortrejser kan være berørt om måneden. Det svarer til en tiendedel promille af rejserne.

 - Vi har som noget nyt valgt at bringe en oversigt på rejsekort.dk over busruter med forkert turvalg. Sammen med uddannelse, information og løbende kampagner rettet mod chaufførerne og operatørerne håber vi, at vi med dette nye forsøg kan skabe yderligere tryghed, selvom det kun er ganske få ruter, det drejer sig om, udtaler Movias centerchef Søren Englund i en pressemeddelelse.

Det skal du  gøre, hvis din rejse er påvirket

Husk at tjekke ud. Når du tjekker ud viser displayet, hvor meget din rejse har kostet. Hvis du her ser - eller senere når du tjekker din rejsehistorik på rejsekort.dk oplever - at der er blevet trukket for mange penge for din rejse på dit rejsekort, skal du kontakte Rejsekort Kundecenter på tlf.: 70 11 33 33.

Kundecentret vil hjælpe dig med at undersøge sagen. Har du betalt for meget, får du tilbageført beløbet. For langt de fleste passagerer vil de forkerte rejsekortdata ikke have betydning for den pris, der bliver trukket på rejsekortet, forklarer Movia.

Derfor sker indstillingen manuelt

Da trafikselskaberne i sin tid valgte rejsekortsystem til busserne, var det med fuld bevidsthed om, at der i den valgte model også er en menneskelig faktor, fordi chaufføren selv skal indstille turen.

Fordele og ulemper ved et fuldautomatisk system blev nøje overvejet.

Trafikselskaberne valgte ikke det fuldautomatiske system. Men i stedet den løsning, hvor chaufførerne selv vælger rute ved hver ruteopstart. Det gjorde trafikselskaberne for at sikre, at ruternre hurtigt kan omlægges, når der er vejarbejde, demonstrationer, trafikuheld og lignende.

Den fleksible løsning er derfor valgt til fordel for kunderne, lyder forklaringen fra Movia.

Hvad har Movia gjort indtil nu?

Fordi, der kan ske fejl, når chaufførerne skal indstille terminalerne manuelt har trafikselskaberne forsøgt at imødegå fejlindstillingerne ved at uddanne, informere og løbende lave kampagner til chaufførerne og operatørerne for at undgå at fejlene sker. 

Samtidig har passagererne mulighed for at følge med på rejsen ved at vise prisen for den samlede rejse i displayet, når der tjekkes ud, oplyser Movia.

Yderligere kan man følge sin rejsekorthistorik på nettet, som trafikselskaberne arbejder for at gøre til en god vane for passagererne - ganske som det er en god vane at tjekke bonen i supermarkedet, lyder det fra Movia.