Foto: TV 2 Lorry

Her er cyklisterne bedst til busstoppesteder

Hver tredje ved ikke, om det er cyklisten eller buspassageren, der skal holde tilbage, når bussen svinger ind ved stoppestedet.

Bussen holder ind, nogle cyklister fortsætter, andre stopper. Samtidig står passagererne og tripper halvt ude på cykelstien. Ingen lader til at vide, hvem der skal holde tilbage for hvem. Virker det som et velkendt scenarie?

I så fald er det ikke så mærkeligt, for hver tredje dansker ved ikke, hvilke regler der gælder ved busstoppestederne. Det viser en ny undersøgelse, som TNS Gallup har lavet for Gjensidige Forsikring og Nykredit Forsikring.

Men faktisk er folk i hovedstadsområdet i særklasse bedst til reglerne, når det gælder busstoppesteder og cyklister, sammenlignet med resten af landet. I Region Hovedstaden ved hele 88 procent således, at det er cyklisten, som skal holde tilbage, hvis der ikke er helle ved busstoppestedet.

Til sammenligning er det kun omkring halvdelen af midtjyderne og 60 procent af sjællænderne udenfor for hovedstadsområdet, der kan svare korrekt på spørgsmålet om, hvem der skal holde tilbage, når der ikke er en helle ved busstoppestedet.

- Det er dejligt at se, at regionen med flest cykler har bedst styr på reglerne. Men det kan blive endnu bedre - også i Hovedstaden. Den farlige situation kan nemlig opstå, så snart der bare er én, som ikke kender reglerne, siger Kim Rud-Petersen, der er koncerndirektør for Nordic i Gjensidige Forsikring.

Knap så mange i hovedstadsområdet har dog styr på, hvem der skal holde tilbage, hvis der er en helle mellem vejbane og cykelsti. Her er det således kun 65 procent, der ved, at det er buspassagerne, der skal holde tilbage. Det er dog stadig flere end i de øvrige regioner i landet.

12 procent af buspassagererne herhjemme har inden for det seneste år været tæt på at blive ramt af en cykel, og 7 procent har tilmed set andre blive ramt af cyklister, så lad os slutte med at slå reglerne helt fast:

Der findes to typer stoppesteder, hvor buspassagerne skal krydse en cykelsti. Når der er helle - altså en lille platform mellem bussen og cykelstien - er det buspassagerne, der skal holde tilbage. Uden helle - når buspassagererne træder direkte ud på cykelstien - skal cyklisterne standse og vente, til passagerene har krydset cykelstien.