Arkiv foto Foto: TV2/Lorry

Henrik Dam: Der skal gang i el-togene

12 milliarder kroner. Det er prisen for at elektrificere jernbanenettet. Men pengene vil komme ind igen.

Det vil være en klog investering at omdanne det danske jernbanenet fra at være dieseldrevet til udelukkende at bruge strøm.
      Det viser en analyse, som Transportministeriet offentliggør tirsdag.
      Selv om den samlede anlægsudgift for elektrificering af alle de ni analyserede strækninger i 2022 vil løbe op i 12 milliarder kroner, så vil det være en god forretning, samtidig med, at det vil gøre jernbanedriften uafhængig af fossile brændstoffer.
      Analysen er sød musik for transportminister Henrik Dam Kristensen (S).
      - Vi skal have sat gang i elektrificeringen. Den nye analyse viser, at elektrificering ikke bare er godt for miljøet, men også er en god forretning for samfundet.
      Det siger Henrik Dam Kristensen, som nu er klar til at gå i gang med at sætte strøm til skinnerne i Danmark.
      Beregningerne viser, at det særligt er fire strækninger, hvor investeringen vil kunne give en samfundsøkonomisk fornuftig forrentning på mere end fem procent.
      De fire strækninger er: Fredericia - Aarhus, Køge - Næstved, Roskilde - Holbæk - Kalundborg og Lunderskov - Esbjerg.
      Årsagen er, at elektrificering af disse strækninger giver mulighed for at køre mange elektriske tog med mange passagerer på en længere strækning end selve den strækning, der bliver elektrificeret.
      Ifølge analysen vil en elektrificering reducere det samlede CO2-udslip i Danmark.
      Det skyldes blandt andet, at togenes energiforbrug kan nedsættes, fordi bremseenergien kan udnyttes ved hjælp af en såkaldt regenerativ bremsning.
      Det vil sige, at togets elmotor benyttes som dynamo, der omdanner en del af togets bevægelsesenergi under opbremsningen til elektrisk strøm.
      En elektrificering vil også medføre besparelser på indkøb. Eldrevet togmateriel til hastigheder over 160 km/t er billigere i anskaffelse end dieselmateriel.
      Udvalget af elektriske tog til hastigheder på 200 km/t er stort, mens der er et mindre udvalg af dieseltog til denne hastighed.