Helsingoranere gider ikke cykle

Borgerne i Helsingør Kommune er langtfra pedal-atleter. Sammenlignet med andre store danske byer ligger kommunen i bund, når det handler om andelen af ture, som foregår på cykel, skriver Frederiksborg Amts Avis.

Det drejer sig om både miljø og folkesundhed, når Helsingør Kommune efter sommerferien fremlægger en endelig cyklisthandlingsplan, og alt tyder på, at kommunen har et stort uudnyttet potentiale, når det gælder om at få borgerne til at tage cyklen i stedet for bilen. Det skyldes, at andelen af ture, som bliver foretaget på cykel, er markant lavere end i landets andre store provinsbyer. Med kun 14 procent af samtlige ture, der foregår på cykel, så er kommunen langt bagefter byer som Fredericia, Horsens, Ringsted, Næstved, Esbjerg, Roskilde og Odense, fremgår det af talmaterialet bag handlingsplanen.
Eksempelvis er tallet 22 procent i Roskilde og 26 procent i Odense. Det er allerede i skolealderen, at de dårlige cykelvaner starter i Helsingør. For mens man på landsplan regner med, at omkring 50 procent af alle skolebørn benytter cyklen, så viser nye beregninger fra Helsingør Kommune, at tallet kun er cirka 25 procent i Helsingør.
Det er kommunens målsætning, at andelen af alle ture på cykel skal hæves til 25 procent i 2012.