Helsingør ved at løbe tør for vejsalt

Det massive snefald har skabt massiv efterspørgsel på vejsalt over alt i landet. Det betyder, at Helsingør Kommune som en række andre af landets kommuner er i en situation, hvor kommunens lager af vejsalt er nede på et absolut minimum.

I går morges var lageret svundet ind til 60 ton salt, som skal ses i forhold til, at Helsingør Kommune normalt opererer med et minimumslager på 300 til 400 ton vejsalt, skriver Helsingør Dagblad.
- 60 ton svarer til, at vi kan salte kommunens hovedveje fire, fem gange. Vi regner med, at vi i morgen (i dag, Red), får leveret 100 ton. Vi ved ikke, hvordan situationen ser ud fremover, hvis det massive snevejr fortsætter, og der som varslet kommer snestorm. Leverandørerne har meget store problemer med at følge med. Det er ikke kun herhjemme men også andre steder i Europa, der er ekstra stor efterspørgsel på vejsalt, siger ingeniør Anders Sørensen fra Helsingør Kommunes vej- og parkafdeling.
Kommunens begrænsede adgang til vejsalt førte i går til, at Helsingør Kommune var nødt til ændre retningslinjerne for glatførebekæmpelse og træffe en afgørelse om kun at salte hovedvejene, som tæller Hornbækvej, Skindersøvej, Gurrevej, Esrumvej og Klostermosevej. For de øvrige mellemstore og mindre vejes vedkommende, såkaldte klasse 3 og 5 veje, går kommunen nu over til at bruge grus.
- Det er selvfølgelig beklageligt, at vi ikke kan leve op til de behov, som vejret kræver i øjeblikket, men vi er desværre ikke herre over, at der ikke er tilstrækkelig med vejsalt på grund af den langvarige vinter. I den forbindelse har vi valgt at lave en ny prioritering og besluttet at vi kun salter de store veje og gruser de små. Vi håber, at vi hurtigst muligt er i stand til vende tilbage til det almindelige vinterberedskab. Man kan også håbe på, at vejret snart ændrer sig, siger Erling Hansen, konservativ formand for Helsingør Kommunes teknikudvalg.
Grus mindre effektivt
Hvis kommunen havner i en situation, hvor snevejret fortsætter, og det fortsat ikke er til at skaffe vejsalt nok, så kan det betyde, at der også vil blive brugt grus på nogle af hovedvejene. Under alle omstændigheder så skal bilister formentlig, hvis snevejret som varslet fortsætter, indstille sig på den kommende tid at køre mere på sne, da grus ikke har den samme tøeffekt som vejsalt.
- Vi var ude og gruse på en række af kommunens mindre veje i fredags, men det gav desværre ikke det ønskede resultat. Problemet er, at når der er for meget sne på vejene, så er grus ikke lige så effektivt som salt. Omvendt virker salt ikke som snebekæmpelsesmiddel ved frostgrader under minus 7 grader. Men vi forsøger naturligvis at begrænse sneen på vejene ved at være ekstra flittige med snerydningen som følge af situationen, oplyser Anders Sørensen.
Der bruges godt 200 ton til en enkelt saltning af alle de veje i Helsingør Kommune, som er omfattet af vinterberedskabet.
Helsingør Kommune har i løbet af januar måned brugt omkring 1100 ton salt til glatførebekæmpelse. Det svarer til næsten en fordobling i forhold til januar måned sidste år, hvor kommunen brugte omkring 600 ton vejsalt.