Helsingør forbereder krydstogtkaj til 30 millioner

Krydstogt-turisme er en potentiel guldgrube for Helsingør by og ikke mindst den kommunalt ejede Helsingør Havn. Det står klart efter forårets besøg af krydstogt-dronningen Queen Mary II, som er verdens tredjestørste krydstogtskib, skriver Frederiksborg Amts Avis, lørdag.

Hvad byens handlende tjente på besøget, og besøgets markedsføringsværdi er svært at måle. Men hos den nordsjællandske turist­organisation VisitNordsjælland er direktør Dorte Kiilerich ikke i tvivl om, at det var en stor succes.
- Jo mere tid passagererne tilbringer på land, jo større er afkastet, og man skal også måle succesen på, hvor mange af passagererne som vælger at forlade skibet. Og under besøget i Helsingør var der 2000 gæster, der gjorde det, og det er flot, siger Dorte Kiilerich til Frederiksborg Amts Avis.
Succesen er i den grad også på dagsordenen i den kommunalt ejede Helsingør Havn.
For Frederiksborg Amts Avis kan nemlig på baggrund af interne dokumenter dokumentere, at krydstogtanløb kan blive en rigtig god forretning. Selv om kæmpe-lineren lagde til på reden, og passagerne blev sejlet i land, så fik Helsingør Havn en ekstraordinær indtægt på 115.000 kroner på besøget.
De store perspektiver har også fået Helsingør Havn og Teknisk Forvaltning til at hive et gammelt projekt om krydstogtkaj udfor Scandlines-terminalen. Den oprindelige plan kostede 95 millioner kroner, men nu har forvaltningen udarbejdet et helt nyt projektforslag, som ville kunne opføres ude i Øresund ud for Scandlines yderste færgeleje og opmarchareal til en overslagspris af mere beskedne 30 millioner kroner. Projektet bliver i første omgang præsenteret for Havnebestyrelsen, som er identisk med medlemmerne af kommunens økonomiudvalg.
Borgmester Johannes Hecht-Nielsen (V), som er formand for havnebestyrelsen, ville i går ikke kommentere planerne, da havnebestyrelsens møder er lukkede, fordi der er tale om et selskab.