Helsingør har landets mest avancerede kommunale chatbots

Helsingør har fået en ny chatbot - en robot, der kan svare på borgernes spørgsmål, mens sagsbehandlerne sover.

"Hej, jeg hedder HelsingørBot".

Sådan bliver du modtaget, når du på Helsingør Kommunes hjemmeside søger information om byggetilladelser og vælger at chatte.

På den anden side af chatten sidder ikke en person af kød og blod, men en robot, der er kan svare på dine spørgsmål om byggetilladelser.

HelsingørBot er landets mest avancerede kommunale chatbot.

Hvad er en chatbot?

  • En chatbot er en software med kunstig intelligens, der kan tage beslutninger uden hjælp fra mennesker.
     
  • HelsingørBot har en sprogforståelse, så den forstår sammenhænge mellem ord. Den lader sig ikke distrahere af stavefejl og slåfejl.
     
  • Du kan afprøve HelsingørBot her.

Den nye chatbot kan hjælpe dig med blanketter og spørgsmål døgnet rundt - og den kan frigive tid for kommunens sagsbehandlere.

- Med den nye HelsingørBot er det vores ambition at både borgerne og kommunens byggesagsbehandlere på sigt kan spare tid. Du kan sidde hjemme og blive guidet uden ventetid - og når ansøgningen til at bygge efterfølgende er udfyldt korrekt, så kan kommunens byggesagsbehandlere hurtigt give de sidste tilladelser i stedet for at bruge tid på at besvare generelle spørgsmål, siger Christian Holm Donatzky, formand for By-, Plan- og Miljøudvalget, i en pressemeddelelse.

Chatbotten er trænet i at svare på spørgsmål inden for byggetilladelser og byggeprocent. Derudover kan den henvise til Ejendomsarkivet og hente information fra Byggeregistret (BBR), WebGIS og Danmark Adresser.

Chatbots er stadig en ny teknologi. Og selvom den er blevet oplært i ovenstående, skal den stadig blive dygtigere af at "skrive" med virkelige mennesker og blive bedre til at besvare folks spørgsmål.

- Chatbots er stadig ny teknologi for kommuner, så vi skal løbende evaluere, om de hjælper borgere og skaber de gevinster, som vi forventer, siger Henrik Møller, fungerende borgmester i Helsingør Kommune, i en pressemeddelelse.

- Vi har allerede nu planer om at udvide HelsingørBot med nye funktionaliteter og på sigt andre ydelsesområder, hvor en chatbot vil kunne skabe mere værdi og frigive ressourcer til andre kerneopgaver, siger han.


Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik

Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik