Havnebusser udleder 85 gange flere partikler end bybusser

Foto: TV2/Lorry

Partikelforureningen fra havnebusserne i København er markant højere pr. personkilometer end forureningen fra de almindelige bybusser på land, skriver Ingeniøren.

Det viser tal fra Movias eget miljøregnskab, som ikke desto mindre overrasker Movias ledelse:

»Vi er lige nu i dialog med producenterne af havnebussernes motorer. Der er nok nogle ting, der kunne være mere præcise i forhold til bådenes udledning. Vi efterspørger nye motorcertifikater, da vi tror, der er fejl på dem, vi har på nuværende tidspunkt«, siger centerchef Søren Englund til Ingeniøren.

Han tror dog ikke, at de nye oplysninger fra motorproducenterne vil vise, at partikelforureningen er væsentligt lavere, end Movia hidtil har regnet med, og Movia vil sideløbende undersøge validiteten i sine egne målinger.

Politisk har der længe manglet fokus på den kystnære vandtrafik

De viser, at partikeludledningen målt pr. personkilometer i 2013 var 85 gange højere fra havnerute 993 end fra en almindelig bybus, mens rute 992 tilsvarende udledte 19 gange så meget NOx. Tilbage i 2003 var tallet for partikeludledningen for en af ruterne så højt som 121 gange højere.

Tallet for udledning per passagerkilometer giver det mest retvisende billede af udlednings- og energieffektivitet i forhold til passagertransport, hvad end transporten foregår på land eller på vand.

Politisk har der længe manglet fokus på den kystnære vandtrafik i forhold til vejtransport, lyder det fra interesseorganisationen Det Økologiske Råd:

»Politikerne i København burde overveje krav om partikelfiltre på den kollektive skibstrafik. Der findes flere færger, der arbejder på batteridrift, biobrændsel eller gas. Havnebusser er en stor punktkilde i forhold til almindelige busser, hvorfor det omkostningsmæssigt ville være effektivt at reducere forureningen yderligere fra havnebusserne«, siger seniorforsker Kåre Press-Kristensen, der ser flere perspektiver i renere havnebusser.

»Det vil batte minimalt i det store CO2-regnskab, men til gengæld kunne det blive et prestigeprojekt, som ville få folk i udlandet til at spærre øjnene op: 'Her i København er vi så miljøvenlige, at selv vores havnebusser er grønne'«, tilføjer han.

Hos Movia undersøger man for tiden alternative energikilder til de almindelige bybusser, men har endnu ingen planer om at nytænke havnebussers energikilde. Søren Englund fra Movia afviser dog ikke, at det på et tidspunkt bliver aktuelt.

Det har ikke været muligt at indhente de seneste målinger fra havnebussernes partikeludledning, siden Movia valgte at revurdere tallene.