Hav af forskellige hjælpere hos svage ældre

Hver tredje ældre, som modtager hjemmepleje i København, får besøg af 10-20 forskellige medarbejdere, viser rapport. Skandale, mener ældrerådene. Svært at undgå, siger kommunen. Et hav af forskellige kommunale medarbejdere suser ud og ind ad døren hos flere tusinde svage ældre i København, som har brug for hjælp for at kunne klare sig i deres eget hjem.

Hver tredje ældre, som modtager hjemmepleje
i København, oplever således, at der kommer 10-20 forskellige
medarbejdere i deres hjem i løbet af en periode på fire uger.
Det viser en årsrapport fra Sundheds- og Omsorgsforvaltningen i
Københavns Kommune, som udløser en kraftig kritik af indsatsen
for de svageste ældre i hovedstaden.»Det er en skandale, at der
kommer så mange. Vi taler om de svageste medborgere overhovedet,
som er bekymrede, bange og ofte ensomme. Det skaber utryghed,
når der kommer så mange forskellige, og det er svært at have
tillid til, at de får en ensartet pleje, når der hele tiden skal
viderebringes oplysninger fra en medarbejder til en anden,«
siger formanden for de københavnske ældreråd Bent Johansen. Han
kalder tallene i årsrapporten for »dramatiske« og kræver en
analyse af, hvad der kan gøres for at reducere antallet af
kommunale medarbejdere hos de ældre hjemmeplejemodtagere. Han
sammenligner situationen med den kritik, der har været rettet
mod landets sygehuse for ligeledes at lade syge behandle af en
byge af forskellige læger og plejepersonale, og som nu har ført
til ordninger med bl.a. såkaldte kontaktsygeplejersker. Noget
tilsvarende kunne indføres i den kommunale hjemmepleje, foreslår
han.Udfordring I Københavns Kommune erkender sundheds- og
omsorgsborgmester Mogens Lønborg (K), at der kommer »mange« hos
de ældre, men at det også er svært at undgå, at det er sådan.
Nogle af de ældre får således besøg flere gange i døgnet,
medarbejderne skal have ferie og fridage, og et højt sygefravær
- som dog er for nedadgående - gør det nødvendigt at bruge
forholdsvis mange vikarer. Vi synes, at vi gør meget, og vi skal
konstant have fokus på, hvordan vi kan gøre det endnu bedre. Men
det er en betydelig logistik-udfordring, og det er heller ikke
et problem, der bringes voldsomt frem af de ældre i form af
f.eks. klagebreve,« siger Mogens Lønborg. Han fremhæver, at man
i kommunen arbejder med at lave mindre enheder af medarbejdere,
så de ældre møder den samme gruppe af personer, så vidt det
overhovedet er muligt. Der bruges også mange kræfter på
dokumentation af indsatsen ude hos de ældre, så nøgleinformation
videregives fra medarbejder til medarbejder for at sikre en
nogenlunde ensartet pleje. På landsplan har Ældre Sagen
ligeledes været stærkt kritisk over for det store antal
forskellige kommunale medarbejdere i de ældres hjem, hvilket er
et problem, som den stort anlagte kommunalreform ikke har
formået at få bugt med. Der er fortsat problemer med at skaffe
nok medarbejdere til ældre-området, og det betyder, at
kommunerne hyppigt må gøre brug af vikarer.