Foto: Lorry

Hård kritik af sundhedstelefon

Borgerne i Region Hovedstaden får 1. marts endnu et telefonnummer, som de skal huske, den dag de får brug for lægelig assistance, skriver Frederiksborg Amts Avis, torsdag.

Regionsrådet besluttede tirsdag at oprette en Sundhedstelefon, hvor borgeren døgnet rundt kan ringe og få råd og vejledning samt få oplyst ventetider og åbningstider på regionens skadestuer og akutmodtagelser.
Men det er et overflødigt og i værste fald forvirrende tiltag, mener Ole Risby, formand for lægeforeningen i Region Hovedstaden.
- Sundhedstelefonen er et ganske overflødigt tiltag, som allerhøjest kan skabe yderligere forvirring hos borgeren. Øvelsen skal jo gå på at skabe en mere enkel adgang og færre indgange til sundhedsvæsenet. Det her er et skridt i den gale retning, siger han.
I forvejen skal en borger tage stilling til, om man skal søge sin egen læge - eller vagtlæge uden for normal arbejdstid. Om man skal køre til nærmeste skadestue, hvor af flere lukker i nattetimerne eller til en af de fire akuthospitaler, som vil holde døgnåbent. Eller om sagen haster så meget, at man skal ringe 112.
Sundhedstelefonen er også allerede fra starten blevet mødt med skepsis af Sundhedsstyrelsen. I et høringssvar skriver styrelsens chef for Sygehusbehandling og Beredskab, Mads Ellegaard Christensen, at Sundhedsstyrelsen finder det uklart, hvilken vejledning sundhedstelefonen skal yde, herunder hvem der forventes at bemande telefonen - og med hvilke beføjelser.