Hård kritik af projekt Røde Port

Projekt Røde Port er alt for massivt i forhold til resten af bymidten i Roskilde.Det mener Peter Hemmersam, som er ekspert i centerdannelse. Han er arkitekt og universitetslektor på Institutt for Urbanisme og Landskap på Arkitektur- og Designhøgskolen i Oslo.

Han giver
udtryk for, at et projekt som Røde Port udgør en enorm
udfordring for kommunerne, som de sjældent har kapacitet til at
håndtere - og at de problemer, der måtte være ved et sådant
projekt, ofte først opdages, når det er bygget.DAGBLADET har
bedt Peter Hemmersam om at vurdere projektet, og han mener, at
omfanget af projektet er et problem i sig selv.
- Projektets skala virker fejlslået. De meget massive
bygninger virker til at være helt ude af skala med bebyggelsen i
centrum og særlig med boligbebyggelsen på den anden side af
banen, siger Peter Hemmersam.
Heller ikke de trafikale løsninger i projektet er gode efter
Peter Hemmersams opfattelse. Set med hans øjne er en blokering
af Københavnsvej ved Røde Port uhensigtsmæssigt. Med til
billedet hører, at projektet omfatter 2500 p-pladser.- Jeg
mener, at 2500 parkeringspladser lyder vildt overdrevet, hvis
man skal opnå den reduktion i privatbilisme, der må være en
målene med denne type »knudepunktsudvikling«. Jeg mener også, at
et så højt hus som det, der er foreslået, er ekstremt uheldigt
med tanke på byens eksisterende spektakulære »skyline« med
Domkirkens spir, siger Peter Hemmersam.
Han finder også gode ting i projektet. For eksempel passer det
fint med, at tæt byudvikling af klimahensyn bør ske tæt ved
knudepunkterer for kollektiv trafik.