Morten Speerschneider skal muligvis pendle flere timer hver dag som en konsekvens af Københavns nye betalingszone. Foto: TV 2 Lorry

02:03

1 af 2

Håndværker om ny parkeringszone: Regningen ender hos kunden

Den nye parkeringszone i København gør det dyrere for en del håndværkere at parkere bilen i byen. Regningen ender hos kunderne, lyder kritikken.

Fra 1. marts er det ikke længere gratis at parkere bilen på Ydre Nørrebro, Ydre Østerbro og i Valby. 

Der træder de nye parkeringszoner i København nemlig i kraft, og det kan ende med at gøre regningen dyre for de mange beboere i hovedstaden, der skal bruge en håndværker. 

Sådan lyder en advarsel fra TEKNIQ, der er brancheorganisationen for installatører. 

Flere virksomheder er nemlig placeret i hovedstadens omegskommuner, selvom de ansatte både bor og arbejder i byen. 

Og hvor de førhen har haft bilen parkeret natten over ved deres bolig i København, så risikerer de nu at måtte aflevere den efter arbejde i nabokommunen for så at hente den om morgenen og aflevere den om aftenen. 

Læs også Nye P-zoner i København: Snart falder hammeren

Sådan bliver hverdagen for el-installatøren Morten Speerschneider, som bor på Nørrebro, men arbejder i en virksomhed, der ligger i Ballerup. 

- Jeg skal herfra med offentlig transport til Ballerup om morgenen for at hente min bil. Og så sidde i trafikken herind tilbage til København, fortæller han til TV 2 Lorry. 

Det skyldes, at hans firmabil er på gule plader.

Så er det nemlig ikke muligt at købe hverken en beboerlicens eller en erhvervslicens. Da skal bilen være på hvide plader eller papegøjeplader.

Læs også Parkeringsregler virker: Færre parkerer på Frederiksberg

Alternativt kunne virksomheden købe et såkaldt erhvervsperiodekort til de mange ansatte, der bor og arbejder i byen, men det er væsentligt dyrere end førhen. 

- Enten skal vi betale mellem 12.000 og 24.000 kroner om året, for at de ansatte kan parkere inde ved deres bopæl, eller også skal de sætte bilen i firmaet og så møde her om morgenen, forklarer indehaveren af el-virksomheden Claus Dalsgaard til TV 2 Lorry. 

Og begge dele vil altså øge omkostningerne.

- Regningen ender hos vores kunder, siger han. 

Læs også Parkerings-kaos på Herlev Hospital: "Jeg har kørt rundt et kvarter"

Set fra erhvervslivets perspektiver, så er parkeringsforholdene i byen utilstrækkelige

Torben Liborius, Dansk Erhverv

El-installatøren får opbakning hos erhvervsorganisationen Dansk Byggeri, der mener, at man fuldstændig har glemt erhvervslivet, da man indførte de nye betalingszoner. 

- Der er for mange beslutninger, der går imod erhvervslivet i forhold til, at det jo også er erhvervslivets kunder, der bor her (i København, red.), og erhvervslivets medarbejdere, siger erhvervspolitisk direktør Torben Liborius til TV 2 Lorry og udyber:

- Set fra erhvervslivets perspektiver, så er parkeringsforholdene i byen utilstrækkelige. Og en zone, som skal være så dyr, som der er lagt op til, det er et udtryk for, at man ønsker at skræmme bilerne væk. 

Socialdemokraterne afviser dog kritikken. 

Der er simpelthen ikke plads nok til at tage hensyn til samtlige erhvervsbiler, lyder meldingen. 

- Det, vi skal sørge for som politikere på Københavns Rådhus, er at sikre, at der er rimelige parkeringsforhold for borgerne i København. Og at der er rimelige parkeringsforhold for erhvervslivet i København - ikke for erhvervslivet i alle omegnskommunerne, siger medlem af Teknik- og Miljøudvalget Lars Weiss til TV 2 Lorry. 

01:27

Ifølge Dansk Erhverv er den nye parkeringszone gift for erhvervslivet. 

Luk video