Gymnasium fik nok - elever laver kontrakt om digitale vaner

500 1. G elever fra Roskilde Katedralskole har underskrevet forpligtende kontrakter og sat personlige mål for brugen af mobiltelefoner og computere i forbindelse med undervisningen.

- Snapchat er nok det største problem. Fordi det er der, man hele tiden får notifikationer, og det er nemt bare at sende en snapchat om et eller andet ligegyldigt. Og det er der rigtig mange, der gør, siger Lea Schouw Jensen, som går i 1.G på Roskilde Katedralskole

De bliver hængt sirligt op på tøjklemmer i kantinen.

I alt omkring 500 papirlapper, som alle 1.G elever på Roskilde Katedralskole hver især har udarbejdet med løfter og personlige mål for brugen af mobiltelefoner og computere i forbindelse med undervisningen.

- Man tænker ikke rigtig selv over det. Det er bare sådan helt naturligt krybdyrshjernen, der styrer en

Emily Honey Hoffman, 1.G på Roskilde Katedralskole - om unges brug af sociale medier

- Jeg må nok erkende, at jeg ikke har så meget magt over mine vaner, som jeg måske tror, lyder det fra Emily Honey Hoffman, som går i 1.U.

Mange af gymnasiekammeraterne har også gjort sig erkendelser i forbindelse med det store forløb omkring digitale vaner, som alle skolens 1. G elever har været igennem:

- Jeg skal rette mit fokus på selve undervisningen i stedet for at multitaske, siger Martin Kazariam, som ligeledes går i 1.U, mens klassekammeraten Lea Schouw Jensen supplerer:

- Hvis jeg sætter mig for at lave mine lektier, så må jeg ikke kigge på sociale medier inden - så må jeg først efter, smiler hun.

Smartphones og de sociale medier fylder meget for Emily Honey Hoffmann og hendes klassekammerater på Roskilde Katedralskole. Foto: TV 2 Lorry

Sociale medier forstyrrer undervisningen

Næsten halvdelen af alle unge - 46 procent - på ungdomsuddannelser bruger deres smartphones eller computer i timerne til ikke skolerelaterede ting. Det kan være sociale medier som Snapchat, Instagram og Facebook, viser en undersøgelse fra Undervisningsministeriet.

Derfor har Roskilde Katedralskole har søsat et stort projekt, som kort og godt hedder Fjern Forstyrrelser:

- Det vi prøver at arbejde med, er at flytte den generelle holdning - og få eleverne til at forstå, at det de er kommet for - nemlig at lære noget - gør de altså bedst, hvis vi bruger de her devices til de ting, de skal bruges til, hvor de hjælper os.

Claus Niller Nielsen, Rektor på Roskilde Katedralskole

- Det handler simpelthen om at fjerne alle de ting, der kan forstyrre undervisningen. Formålet er selvfølgelig at få det maksimale ud af den læring, der foregår i klasselokalet, siger rektor for Roskilde Katedralskole, Claus Niller Nielsen.

- Det, vi prøver at arbejde med, er at flytte den generelle holdning - og få eleverne til at forstå, at dét de er kommet for - nemlig at lære noget - gør de altså bedst, hvis vi bruger de her devices til de ting, de skal bruges til, hvor de hjælper os. Og lægger dem væk i de sammenhænge, hvor de forstyrrer os, siger hun.

04:05 Luk video

Multitasking er en udfordring

I forbindelse med forløbet om digitale vaner besøgte teknologisociolog Søren Hebsgaard skolen, hvor han holdt foredrag om den smarte telefon - og hvorfor vi ikke kan multitaske på den måde, vi selv tror, vi kan.

Og mange elever var både lydhøre og begejstrede:

- Multitasking er - i følge hans definition, i hvert fald - at fucke flere ting op på én gang. Og det har han jo meget ret i. Man kan ikke koncentrere sig om to eller tre ting på en gang. Man er nødt til at vælge og se, hvad der er vigtigt lige nu, siger Emily Honey Hoffman, 1 U.

Samme toner lyder fra Martin Kazariam:

- Når man multitasker - for eksempel spiller, mens man prøver at følge med i undervisningen, så mister man koncentrationen, og man følger ikke lige så godt med, siger han. 

Forpligtende digitale klassekontrakter

Nu har alle 1. G. klasser på Roskilde Katedralskole lavet både personlige digitale kontrakter og digitale klassekontrakter:

- Jeg tror, at man nogle gange tænker, at man er klogere end læreren - hvor han sidder og siger, at det er rigtigt vigtigt, at I følger med i det her nu. Og hvor man selv tænker - ja-ja, det har jeg styr på. Der skal man måske tænke, at min lærer har en lidt længere uddannelse end mig og nok mere styr på, hvornår det er vigtigt, at jeg følger med, siger Emily Honey Hoffman.

Uddannelsesleder på Roskilde Katedralskole, Karsten Kristensen Back, understreger, at skolen har forsøgt at gå konstruktivt til værks i forbindelse med dialogen og aftalerne med eleverne:

- Klassekontrakten skal sikre, at både elever og lærer er bevidst om det her med, at det er vigtigt, at vi kan fjerne forstyrrelsen. At det er vigtigt, at vi bruger IT med mening. Kontrakten er en gensidig og forpligtende kontrakt, der gælder for både elev og lærer, siger Karsten Kristensen Back.

Også fokus på mobilvaner i fritiden

Det store tema om digitale vaner har også betydet fokus på mobilvanerne derhjemme, ingen adgang til forstyrrende apps på skolens net og midlertidig inddragelse af mobiltelefoner. Mange elever har fået en helt ny indsigt i egne vaner:

- Man tænker ikke rigtig selv over det. Så er det bare sådan helt naturligt krybdyrshjernen, der styrer en, siger Emily Honey Hoffman.

Ifølge Roskilde Katedralskole har en række andre gymnasier udvist stor interesse for at høre nærmere om skolens tilgang til arbejdet med IT og mobiltelefoner.



Tilmeld dig vores nyhedsbrev og bliv dagligt opdateret

Læs vores privatlivspolitik