Resterne af festen i Ulvedalene i Dyrehaven. Foto: TV 2 Lorry

Gymnasier vil ikke vælges for deres fester

Efter festerne i Ulvedalene kommer 12 Nordsjællandske rektorer nu for første gang med en fælles udtalelse.

12 Nordsjællandske gymnasierektorer går nu sammen om en fælles udtalelse om fest og druk på gymnasierne.

- Vi ønsker ikke, at modtage elever på grund af ry og rygter om ”fede fester”, står der blandt andet i udtalelsen.

Det er blot et af i alt syv punkter. 

Læs også 180 blev behandlet efter vild gymnasie-drukfest i Dyrehaven

 

Budskabet er, at fester ikke er et konkurrenceparameter.

Peter Bech Sørensen, rektor på Frederikssund Gymnasium

- Budskabet er, at fester ikke er et konkurrenceparameter, siger Peter Bech Sørensen, rektor på Frederikssund Gymnasium, der er medunderskriver på udtalelsen.

Udtalelsen kommer i forlængelse af pressens omtale af festerne i Ulvedalene i forbindelse med skolestart i august.

- Alle voksne skal tage et ansvar for de unges drukvaner. Vi tager alt det ansvar, som vi kan, men også medier, kommercielle institutioner og især forældre skal tage deres ansvar på sig, siger Henrik Madsen, rektor på Egedal Gymnasium, som også har underskrevet udtalelsen, til TV 2 Lorry.

Andre punkter i udtalelsen handler for eksempel om at bevidstgøre eleverne og alkohols negative virkninger. 

Læs også Efter skandalefest i Dyrehaven: Gymnasium viser nye veje

- Vi vil gerne signalerer, at det her er et felt, som vi reflekterer over, taler om og reagerer på, siger Peter Bech Sørensen til TV 2 Lorry.

Artiklen fortsætter under videoen...

02:36

Ni unge blev indlagt med alvorlige forgiftninger efter en fest i Ulvedalene i august.

Luk video

Ifølge Frederikssund-rektoren er der ikke noget nyt i udtalelsen. Det nye er, at rektorerne er gået sammen om at sige det.

- Vi har aldrig konkurreret mod hinanden på fest-parameteret. Men efter Ulvedalene er vi nødt til at synliggøre vores holdninger og politikker, siger Peter Bech Sørensen. 

Rektorernes syv punkter

  1. Vores hovedanliggende er at danne og uddanne eleverne, så de kan træde ud i samfundet som reflekterende, vidende, ansvarlige og handlekraftige personer.
  2. Det gør vi ved i samarbejde med eleverne at udstyre dem med en lang række kompetencer, der ud over viden og læring, også har med sociale og personlige dimensioner at gøre. Vores elever skal opføre sig civiliseret.
  3. Derfor bestræber skolerne sig på overfor eleverne at bevidstgøre dem om alkoholens både kort- og langsigtede negative konsekvenser.
  4. De kortsigtede handler om den risikoadfærd, der meget ofte er forbundet med umådeholden indtagelse af alkohol. Rigtig meget kan gå galt, når større alkoholpåvirkede grupper mister kontrol. Desuden forsøger vi alle at forklare de unge, at umådeholden alkoholindtagelse, hvor virkningen alene er målet, set ud fra et modenheds- eller dannelsesaspekt, forekommer pubertært og uden for skiven.
  5. De langsigtede konsekvenser handler om tidligt indlærte vaner, der kan være trædesten til et langvarigt misbrug af alkohol, til stor skade for den enkelte og samfundet.
  6. Som institutioner er vi ingen ø. Vores elever påvirkes fra utallige - ofte kyniske - kommercielle aktører. Eleverne påvirkes af signaler - eller mangel på samme - hjemmefra. Og de påvirkes af sig selv. Ofte er det stærke (ældre) elevgrupperinger, der brander voldsom alkoholindtagelse, og et stort elevsegment socialiseres derfor til “at sådan gør man”. Det er alle skoler meget opmærksomme på.
  7. Skolerne og deres rektorer kan have forskellige holdninger til et generelt alkoholforbud, men vi er alle enige om, at ingen af os ønsker at modtage elever på grund af ry og rygter om “fede fester. ” Vi er i øvrigt alle meget optaget af at:
  • Begrænse de unges indtagelse af alkohol
  • Modvirke og forebygge uheldige og undertrykkende rollemodeller internt blandt eleverne
  • Få forældres opbakning og forståelse
  • Tage vare på elevernes sikkerhed
  • Etablere sociale begivenheder – også uden alkohol

Kilde: Kirsten Schiellerup, Allerød Gymnasium, Henrik Madsen, Egedal Gymnasium & HF, Henrik B Bæch, Espergærde Gymnasium og HF, Peter Kuhlmann, Frederiksborg Gymnasium og HF, Peter Bech Sørensen, Frederikssund Gymnasium & HF, Johnny Simonsen, Frederiksværk Gymnasium og HF, Kristoffer Høy Sidenius, Gribskov Gymnasium, Sune Bek, Helsingør Gymnasium, Carsten Gade, Marie Kruse Skole og Gymnasium, Claus R. Campeotto, Nordsjællands Grundskole og Gymnasium. Ruth Kirkegaard, HF & VUC Nordsjælland, Mogens Hansen, Rungsted Gymnasium.