Gymnasieelever overraskede lærerne: De har anerkendt, at vi har det hårdt

På Københavns Åbne Gymnasium har en 3.G-klasse sat sig for at hylde lærerne, fordi de kæmper for at gøre elevernes sociale liv og undervisning overkommelig.

- Vi synes, det kunne være fedt at gøre noget ekstra for vores undervisere.

Så enkelt lyder svaret for eleven Anne Amalie Kühne Kjær, da TV 2 Lorry spørger, hvor fra hun og 3.Y fra Københavns Åbne Gymnasium fik ideen til at hylde deres lærere.

I anledningen af årsdagen for nedlukningen tog Anne og fire klassekammerater turen rundt til samtlige underviseres hjemmeadresser med en personlig gave.

Hele klassen har været fælles om projektet, understreger hun, men kun en håndfuld tog af sted af hensyn til restriktionerne.

Eleverne havde blandt andet bemærket, hvordan forskellige lærere flere gange er blevet omtalt i medierne – herunder hos TV 2 Lorry – når de har kørt rundt for at heppe på deres skoleelever.

I februar fik 800 elever besøg af deres rektor fra Rungsted Gymnasium. Og i april 2020 kørte underviserne fra Efterskolen Alterna i Hillerød hele 2.000 kilometer på landevejen for at hilse på de unge mennesker, der sad i isolation derhjemme.

Men nu blev de altså enige om, at det måtte være på tide at give noget igen, fortæller Anne Amalie Kühne Kjær.

Skolen har lyttet og tilpasset undervisningen

Hun indrømmer, at det ikke altid er lige let at holde motivationen, når undervisningen foregår på en computerskærm hjemme på værelset.

Men i klassen føler de sig set og forstået af deres undervisere på trods af det, forklarer hun:

- Vi synes, lærerne har været gode på Google Meet (et online samtaleprogram, red.). Vi har mødt stor forståelse for, at det er hårdt at sidde hjemme.

- Lærerne har været gode til at inddrage os i undervisningen. De har lavet nogle alternative workshops og forløb. De har generelt gjort det godt, siger hun.

Hver uge har man evalueret online-undervisningen, siger hun, og man har blandt andet ændret længden på modulerne, så dagene er blevet kortere.

- Det er dejligt, at de har anerkendt, at det faktisk er hårdt at blive undervist hjemme, siger hun.

Næste sommer eksisterer ikke

I gaverne gemte der sig da også små indrømmelser fra elevernes side – og så selvfølgelig nogle drillerier.

Idrætslæreren fik et fingerfodboldspil, så han kan holde formen hjemme. En anden lærer fik strikkede klude, fordi hun brokker sig over, at eleverne sidder og strikker i hendes timer. Hun fik også et flag, så hun kan være med, når de flager for hinanden på Google Meet.

Det har været et hårdt år, hvor eleverne er gået glip af både studieturen og festerne, men der er også opstået en anden form for omsorg imellem elever og lærere, forklarer Anne Amalie Kühne Kjær:

- Folk har været gode til at skrive til hinanden, hvis nogen ikke er dukket op på Google Meet i et par dage. Så den her situation har faktisk styrket sammenholdet på en sær måde, selvom fællesskabet også har lidt under, at vi ikke har været til gymnasiefester og på studietur, siger hun.

- Vi har ikke haft noget socialt i år. Det er jo ellers det, der har gjort afleveringerne til at overskue. Man kan let komme til at føle, at næste sommer ikke eksisterer. Man bliver jo ikke student igen om et år. Og man får ikke sin studietur tilbage. Det kan godt være liiidt svært at komme op om morgenen, når det er for at sætte sig foran sin computer.


Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik

Oversigt

Seneste nyt

    Overblik

    Overblik