Guide: Undgå digital mobning blandt børn

Facebook, Instagram, ask.fm og Snapchat fører til nye venskaber, men de kan også blive til et mareridt af mobning for nogle unge.

Dansk Center for Undervisningsmiljø har lavet en undersøgelse omkring digital mobning blandt 7.-9. klasser, som den viser, at digital mobning er en del af manges hverdag.

Undersøgelsen viser, at de unge oplevede mobning via anonyme sms'er, hadegrupper på Facebook og deling af private billeder.

Ifølge Dansk Center for Undervisningsmiljø er elever helt ned på ti år ramt af digital mobning: Det skriver P4 Aarhus.

Eleverne i undersøgelsen har svaret på, hvad der kan gøres for at forebygge mobning.

Svarene viser, at både forældre, lærere og eleverne selv skal på banen.
 

Fem gode råd fra børnene selv:

  1. Der skal være klasseregler for, hvordan man opfører sig på nettet, og især for, hvordan man ikke opfører sig.
  2. Eleverne skal undervises i webetik. De skal lære hvad andre føler, når man skriver en grim ting på nettet, og hvilke konsekvenser det kan få for den, det går ud over.
  3. Socialforvaltning, skole og politi (SSP) skal inddrages. De skal fortælle eleverne om konsekvenserne, hvis mobningen på de sociale medier overskrider loven.
  4. Forældrene skal kende de digitale platforme, så forstår hvor og hvordan børnene færdes der.
  5. Forældrene skal både spørge ind til børnenes dag på nettet og om dagen i skolen.

 

Sådan adskiller digital mobning sig fra anden mobning.

Anonymitet: Meget af den digitale mobning foregår anonymt, og når børnene ikke ved hvem eller hvor mange der har været med til at skrive de ubehagelige beskeder, kan det give ekstra meget usikkerhed.

Stopper ikke: Digital mobning foregår et sted hvor børnene hele tiden opholder sig, også udenom skoletid, og de kan derfor ikke undslippe mobningen. Hvis de slukker telefonen eller computeren dukker beskederne op så snart de tænder den igen, og det kan give følelsen af ikke at kunne undslippe.

Eksponering: Mobningen foregår et offentligt sted, hvor ”alle” kan læse med, og det kan forstærke usikkerheden og følelsen af at miste kontrol.

Flydende roller: I digitale konflikter er rollerne ofte flydende. Det er ofte de samme børn som mobber og bliver mobbet, og det er ikke nemt at placere skyld.